תרופה נוירופרוטקטיבית מביאה לשיפור תוצאות לאחר שבץ איסכמי (N Engl J Med)

תוצאות מחקר חדש מעידות כי התרופה הנוירופרוטקטיבית הראשונה שהראתה תוצאות חיוביות במחקר בשלב 3 מביאה לירידה משמעותית במוגבלות בעקבות שבץ איסכמי.

במחקר השתתפו 1699 חולים שעברו שבץ איסכמי, שחולקו באקראי לטיפול בעירוי של 72 שעות ב-NXY-059 (AstraZeneca) או פלסבו, תוך 6 שעות מהשבץ. המדד העיקרי היה מוגבלות לאחר 90 ימים כפי שנמדדה לפי Rankin Scale, כאשר 0 פירושו שאין כלל מוגבלות ו-5 מעיד על ריתוק למיטה וצורך בטיפול קבוע.

החוקרים דיווחו על ירידה משמעותית בשיעורי המוגבלות בקבוצת ההתערבות, לאחר 90 יום. Odds Ratio לשיפור עמד על 1.20 בכל הקטגוריות של מדד Rankin.

עם זאת, שיעורי התמותה ושיעורי תופעות לוואי (חמורות ולא-חמורות) היו דומים בשתי הקבוצות. טיפול פעיל לא הביא לשיפור בתפקוד נוירולוגי בהשוואה לטיפול פלסבו. במשתתפים שטופלו בנוסף ב-Alteplase נרשמה גם ירידה בדימום תוך-גולגולתי.

תרופות נוירופרוטקטיביות אינן משפיעות כלל על העורקים בכל הקשור לתיעול מחדש (Recanalization) או הגברת הזרימה. מנגנון הפעילות הוא בתיקון חוסר האיזון ברמה התאית המביאה לחסימה. התרופה סופגת רדיקלים חופשיים.

מחקר שני שנערך כיום, כולל 3200 משתתפים, ונועד לאשרר את תוצאות המחקר הנוכחי. תוצאות המחקר צפויות בשנת 2007. אם התוצאות יהיו חיוביות, ניתן לצפות לאישור FDA.

העורך מזהיר כי למרות שהתרופה נראית מבטיחה, תוצאות NXY-059 עשויות לאבד את היתרונות המשמעותיים בתמונה הכוללת של שבץ איסכמי. הוא כותב כי ייתכן שיש למצוא אסטרטגיות יעילות בכדי לספק הגנה למערכת הנוירווסקולרית כולה, ולא לצמצם את הפגיעה ברמת התא הנוירונלי בלבד.

N Engl J Med 2006;354:588-600.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה