אקריל-אמיד במזון אינו קשור לסרטן מעי גס ורקטום בנשים (Int J Cancer)

ממחקר חדש עולה כי צריכת אקריל-אמיד (Acrylamide) במזון אינה קשורה בסיכון מוגבר לסרטן מעי גס ורקטום בנשים.

נערך דיון נרחב באשר לשאלה אם חשיפה לאקריל-אמיד במזון מגבירה את הסיכון לסרטן באדם. אקריל-אמיד מסווג כקרצינוגן אפשרי באדם, ומחקרים בבע”ח הראו כי קיימת היארעות מוגברת של גידולים בעכברים שנחשפו לרמות גבוהות מאוד.

החקורים בדקו את הקשר בין אקריל-אמיד במזון ובין הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום, באמצעות נתונים שכללו 61,467 נשים, בין השנים 1987-1990.

סה”כ נרשמו 504 מקרים של סרטן מעי גס, ו-237 מקרים של סרטן רקטום, מתוך 823,072 שנות אדם של מעקב, עד 2003. המשתתפות צרכו בממוצע 24.6 מיקרוגרם אקריל-אמיד ביום. המקורות העיקריים לאקריל-אמיד במזון היו קפה (44%), תוצרי תפו”א מטוגנים (16%), ומוצרי לחם (27%).

לא נמצא קשר בין צריכת אקריל-אמיד ובין הסיכון לסרטן המעי הגס והרקטום. בהשוואת החמישון הגבוה לנמוך לצריכת אקריל-אמיד עולה כי הסיכון היחסי לסרטן המעי הגס והרקטום היה 0.9, 0.9 לסרטן המעי הגס ו-1.0 לסרטן הרקטום.

לאור הממצאים של המחקר הנוכחי ומחקר נוסף, נשאלת השאלה מדוע נתונים אפידמיולוגים על צריכת אקריל-אמיד במזון עד כה, נראים סותרים לניסויים בבע”ח ומודלים להערכת סיכונים.

למרות שאין מחקר אחד שיכול לספק תשובה סופית להשפעות אקריל-אמיד, החוקרים מציינים כי תוצאות מחקרים אלו ומחקרים קודמים מעידות כי צריכת אקריל-אמיד אינה מעלה את הסיכון לסרטן המעי הגס והרקטום.

Int J Cancer 2005;118:169-173.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה