מתן ברזל לוריד יעיל כמו מתן ברזל דרך הפה, עם פחות תופעות לוואי בחולי IBD (ה-Am J Gastroenterol)

קבוצת חוקרים מגרמניה מדווחת כי מתן אינפוזיות שבועיות של קומפלקס ברזל-סוכרוז ומתן ברזל-סולפט דרך הפה הן דרכים ברות השוואה ביכולתן להעלות את רמות ההמוגלובין בסרום בחולים הסובלים ממחלת מעי דלקתית (IBD). אולם, המחקר הקטן מסוג open-label שנערך מעיד כי ברזל הניתן ב-IV קשור לפחות תופעות לוואי עיקשות במערכת העיכול.

החוקרים גייסו למחקר חולים הסובלים מ-IBD שהופיעה בהם אנמיה עם חסר בברזל. 22 חולים נבחרו באקראי לקבלת מינון העמסה של ברזל-סוכרוז (7 מ”ג לק”ג), ואחריו אינפוזיות של 200 מ”ג ברזל פעם או פעמיים בשבוע במהלך 5 שבועות. 24 חולים קיבלו ברזל-סולפט דרך הפה במינון של 10-200 מ”ג ליום במהלך 6 שבועות.

החוקרים מדווחים על עליה חציונית בשיעור של 0.25 ג’ לליטר ברמת ההמוגלובין בקבוצת ה-IV ועל עליה של 0.21 ג’ לליטר בקבוצה שטופלה דרך הפה, בשבוע השישי למחקר. נפח כדוריות הדם, ההמטוקריט, רמת הברזל בסרום, ומידת הרוויה של הטרנספרין עלו גם הן באופן דומה בשתי הקבוצות. רק בקבוצת טיפול ה-IV הופיעה עליה גדולה בריכוזי הפריטין בסרום בשבוע ה-3 ובשבוע ה-6.

מספר תופעות הלוואי היה דומה בשתי הקבוצות. אולם, 5 חולים בקבות הטיפול דרך הפה פרשו מן הניסוי בשל בעיות חמורות במערכת העיכול, בהשוואה לחולה אחד בלבד בקבוצת הטיפול IV שסבל מבחילות, אדמומיות בפנים, ומבצקת פריפרית במהלך האינפוזיה הראשונה.

החוקרים מציינים כי יש צורך בביצוע מחקרים ממושכים יותר בכדי להוכיח את היתרונות האפשריים של השימוש בברזל-סוכרוז בטווח הקצר ובטווח הארוך מבחינת יעילות. הם מוסיפים כי יש לבחון גם את סבילות הטיפול במסגרת הטיפול באנמיה כזו בחולי IBD.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה