לדפיברילטור מושתל יעילות דומה בנשים ובגברים

תוצאותיו של מחקר שפורסם לאחרונה מעידות כי בנשים שעברו התקף לב מופקת תועלת זהה לזו המתקבלת בגברים בעקבות החדרת implanted cardioverter defibrillators (או ICDs), מתקנים המתוכננים לנטר את קצב הלב ולתת הלם חשמלי בעת הצורך.

ICDs מתוכננים לטפל בהפרעות קצב, הפרעות תפקוד חשמליות הגורמות ללב לאבד את קצב פעולתו הקבוע ומהוות גורם ראשי לתמותה פתאומית בשל גורם לבבי (SCD) בקרב 450,000 אמריקאים בכל שנה. רבים מתבלבלים בין SCD לבין התקף לב, משבר המתרחש כאשר עורק חסום פוגע בשריר הלב. שתי הבעיות מופיעות יחדיו כאשר רקמת צלקת נותרת לאחר שהתקף לב מפריע לתפקוד המערכת החשמלית בלב וגורם להופעת הפרעת קצב.

חסמי ביתא בשילוב עם מעכבי ACE וסטטינים הם טיפול הבחירה באנשים שחוו התקף לב, אך ברבים מהמקרים הם אינם מפחיתים את הסיכון להפרעות קצב. ICDs נכנסו לשימוש מאז שמחקר ה-MADIT II, שנערך בשנת 2002 מצא כי המתקנים יכולים להפחית את התמותה בקרב חולים שחוו התקף לב בשיעור של 31%.

מחקר זה שינה את הקוים המנחים של הטיפול הרפואי ואיפשר ל-100,000 ניצולי התקפי לב לקבל טיפול באמצעות ICD.

אולם, חלק מהמומחים תוהים לגבי יתרונות ה-ICD בקרב נשים, שלא יוצגו כראוי במחקרי העבר וממשיכות לסבול מטיפול בחסר במחלת לב באופן כללי, על-פי ה-American Heart Association. עד כה, מידע מועט בלבד התקבל בנוגע לשימוש ב-ICDs בקרב נשים.

בכדי לבחון את הנושא, ערכו החוקרים אנליזה מחודשת לממצאי מחקר ה-MADIT II והשוו את תוצאות הטיפול באמצעות ICD בנשים לעומת גברים.

האנליזה מעידה כי נשים מצויות בסיכון דומה לזה המופיע בגברים לתמותה מכל גורם שהוא ול-SCD לאחר התקף לב. המחקר מעיד גם כי בשני המינים מופיעה תועלת דומה משימוש ב-ICD, המפחית את הסיכון לתמותה בנשים בשיעור משוער של 43% ובגברים ב-34%.

החוקר הראשי, ד”ר Zareba, מסביר כי מחקרים מעידים שנשים קיבלו רק 9,000 מתוך 46,000 מתקני ה-ICD שהושתלו בשנת 2001. הוא מוסיף כי חלק מהרופאים נושאים בדעה מוקדמת הקובעת כי בנשים שיעור התמותה בשל גורם לבבי נמוך יותר, אך המחקר מספר עדות לכך שתפיסה זו צריכה להשתנות בכדי שנוכל לשפר את מניעת מקרי המוות הפתאומיים בנשים לאחר התקפי לב.

באנליזה החדשה, בחנו החוקרים את הסיכון להתרחשות ארועי לב ואת השפעות ה-ICD בנשים, בהשוואה לגברים שנרשמו ל-MADIT II. עד כה, הצטבר מידע מועט בלבד בנוגע לשימוש ב-ICD בנשים שהתקף הלב שחוו גרם להם לפגיעה חמורה בחדר השמאלי, החדר שהתכווצותו גורמת להזרמת דם מחומצן דרך האאורטה אל כלל הגוף. ערך ה-EF של החדר השמאלי, מדד לקיבולת הפעימה של חדר שמאל, מופחת לעיתים קרובות בשל נזק לדפנות הלב.

כאשר פורסם בשנת 2002, הוביל מחקר ה-MADIT II לשינוי בקוים המנחים שקבעו כי בניצולי התקפי לב שנתקבל בהם ערך EF נמוך מ-30% מומלץ על השתלת ICD למניעה ראשונית של SCD. כ-10%-15% מתוך מיליון ניצולי התקפי הלב המתרחשים בארצות-הברית בכל שנה מתאימים לקריטריוני ה-MADIT II  אלה, דבר ההופך אותם למועמדים להשתלה זו.

192 (16%) מתוך 1,232 החולים שנרשמו למחקר ה-MADIT II היו נשים ו-1,040 (84%) היו גברים. כל החולים חוו לכל הפחות התקף לב אחד לפחות חודש לפני ההרשמה למחקר וערך ה-EF שלהם עמד על ערך נמוך מ-30%. החולים שבהם נמצאו התוויות ICD, שחוו התקף במהלך החודש האחרון או עברו רה-ווסקולריזציה (השתלת סטנט) במהלך 3 החודשים האחרונים נשללו מלהשתתף במחקר.

החולים שהתקבלו חולקו באקראי לקבלת ICD (קבוצה של 742 חולים) או לקבלת טיפול תרופתי קונבנציונאלי (490 חולים), שהורכב ממתן חסמי ביתא, מעכבי ACE וסטטינים ברוב החולים. מידע קליני ודמוגרפי שנאסף כלל מידע אודות מין הנבדקים.

מדד התוצאה הראשוני של המחקר היה תמותה מכל גורם שהוא. מדדי התוצאה המשניים באנליזה זו כללו SCD, בחולים שחולקו לקבלת טיפול קונבנציונאלי ומתן טיפול מתאים בעת פרפור חדרים (VF) בחולים שחולקו לקבלת ICD. ה-VF הינו קטלני לעיתים קרובות בשל הפרעת קצב המאופיינת על-ידי עויתות מהירות של חדרי הלב, הגורמת לאובדן הדופק.

שיעור התמותה המצטבר במהלך שנתיים בקרב חולים שקבילו טיפול קונבנציונאלי עמד על ערכים של 30% בנשים ושל 20% בגברים, אך הערכים הללו לא נמצאו מובהקים סטטיסטית (P = 0.19). ערכי ה-HR, מדד סטטיסטי של ההבדל בשיעור ההשרדות בעת השוואת חולים עם ICDs לחולים ללא ICDs, היו דומים בנשים (0.57; עם 95%CI=0.281.18; ערך P=0.132) ובגברים (0.66; עם 95%CI=0.480.91; ערך P = 0.011), על-פי תוצאות האנליזה החדשה.

ההבדל בין ערכי ה-HR לא נמצא מובהק סטטיסטית (P=0.72), דבר המעיד על יעילות דומה של ICD בגברים ובנשים. בקבוצה שטופלה באמצעות ICD, עמד שיעור התמותה לאורך שנתיים על ערך של 16% בגברים ובנשים וערך הסיכון להתרחשות הפרעת קצב הגורמת סיכון לחיים נמצא דומה גם הוא בגברים ובנשים (28% ו-21%, בהתאמה).

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה