יש להתאים התעמלות לכאב גב תחתון להעדפת המטופל (Spine)

יש לאמן חולים עם כאב גב תחתון בהתעמלות התואמת להעדפתם האישית, על פי תוצאות מחקר אקראי שפורסם בגיליון דצמבר של Spine.

תפקיד ההתעמלות הספציפית למטופל בטיפול בכאב גב תחתון שנויה במחלוקת. ההתאמה הישירה מזוהה כאשר המנח או התנועות בכיוון אחד מפחיתים או מעלימים את הכאב באזור הלומברי, או גורמים לכאב הנובע מעמוד השדרה. לעיתים קרובות יש שחזור תנועה מהיר.

במחקר השתתפו 312 חולים עם כאב גב תחתון כרוני, אקוטי או סב אקוטי עם או ללא סכיאטיקה, ועברו הערכה מכנית אשר סיווגה אותם באמצעות התגובה לכאב. חולים עם העדפה ישירה, שהוגדרו כשיפור מיידי וממושך בכאב לאחר ביצוע תנועות חוזרות, חולקו באקראי לקבלת התעמלות שתתאים להעדפתם, או הפוכה להעדפתם, או התעמלות לא ישירה. התוצאות כללו עוצמת כאב, מיקום, מוגבלויות, שימוש בתרופות, דרגת החלמה, דכאון ופגיעה בעבודה.

העדפה ישירה זוהתה ב-230 חולים (74%). שליש מהחולים בשתי הקבוצות האחרות פרשו מהמחקר בתוך שבועיים בגלל העדר שיפור או החמרה, בעוד אף אחד מקבוצת העדפה ישירה לא פרש. בהשוואה לשתי קבוצות הטיפול האחרות, בקבוצת העדפה ישירה היה שיפור גדול יותר בכל התוצאות באופן משמעותי, כולל ירידה פי 3 בשימוש בתרופות.

מיגבלות המחקר כללו הטייה אפשרית, העדר קבוצת ביקורת ללא טיפול, והעדר סמיות המטופלים והמטפלים.

ללא קשר לכיוון העדפת המטופל, התגובה להתעמלות מנוגדת היתה שונה משמעותית: בקבוצת העדפה ישירה היתה ירידה מהירה ומשמעותית בכאב ובשימוש בתרופות ושיפור בכל התוצאות האחרות. יש לכך השלכות חשובות על טיפול בכאב גב תחתון.

לידיעה במדסקייפ

Spine. 2004;29:2593-2602

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה