האם קיים קשר בין טיפולים להורדת חומציות ובין סיכון מוגבר ל-Clostridium Difficile? (מתוך הכנס השנתי ה-45 של ICAAC)

ממחקר חדש שהוצג בכנס השנתי ה-45 של ICAAC עולה כי מטופלים בתרופות להורדת חומצה חשופים לסיכון מוגבר לפתח Clostridium Difficile Associated Disease (CDAD).

הסיכון המוגבר לזיהומי C. difficile זוהה הן במטופלי PPI (Proton Pump Inhibitors) והן במטופלי חסמי היסטמין-2 (H2 Receptor Antagonists).

החוקרים מצאו כי מטופלים בקהילה המקבלים אחת משתי התרופות הללו מצויים בסיכון גבוה ל-CDAD. כמו כן, הם מצאו כי בחולים שלא אושפזו, היה סיכוי קטן יותר לקבל טיפול אנטיביוטי.

מחקר קודם הצביע על עליה בשכיחות וחומרת CDAD, והחוקרים רצו לבדוק אם חומרים המדכאים את חומציות הקיבה היו קשורים בהתפתחות CDAD בקהילה.

לכן, החוקרים ערכו מחקר להערכת הסיכון ל-CDAD הקשור בשימוש במדכאי חומציות קיבה. בניתוח התוצאות החוקרים בחנו את כל התרופות בהם השתמשו חולי CDAD ונבדקים בריאים, בקהילה. מרבית המחקרים הקודמים נערכו בבית החולים, בהם החשיפה לאנטיביוטיקה גדולה.

החוקרים ערכו שני מחקרי מקרה-ביקורת.

במחקר הראשון השתתפו 1,672 משתתפים שהיו חיוביים לטוקסין של C. difficile, בין השנים 1993-2004. החוקרים התאימו כל מקרה ל-10 ביקורות במהלך אותה תקופה.

במחקר השני, החוקרים התאימו בין מקרים שנרכשו בקהילה, עם ביקורות שלא אושפזו בשנה הקודמת. מקרים שנרכשו בהקילה הוגדרו כמקרים שלא אושפזו בשנה הקודמת. הביקורות הותאמו למקרים. החוקרים העריכו את הסיכון הקשור בשימוש בחומרים מדכאי חומציות קיבה, לאחר התאמה לגורמי סיכון ידועים, דוגמאת גיל, חשיפה לאנטיביוטיקה ותחלואות נוספות.

החוקרים תיעדו עליה אקספוננציאלית במספר הנבדקים החיוביים לטוקסין של C. difficile, שאובחנו בקהילה במהלך תקופת המחקרץ בשנת 1994, היארעות C. difficile שאובחן ע”י רופאים כלליים היתה נמוכה מ-1/100,000 מקרים. בשנת 2004, השיעור עמד על 22/100,000 מקרים.

משתתפים שטופלו בזמן המחקר ב-PPI הראו סיכון יחסי של 2.9 ל-CDAD (95% confidence interval [CI], 2.4-3.4). משתתפים שטופלו בחסמי היסטמין הראו RR של 2.0 (95% CI, 1.6-2.7). עבור משתתפים שטופלו ב-NSAID, RR עמד על 1.3 (95% CI, 1.2-1.5).

החוקרים שיערו כי חומצת קיבה הינה גורם מגן מפני זיהום לאחר חשיפה, ובנוכחות חומציות קיבה ירודה, האדם היה פגיע יותר.

היה חוסר אמון רב עם הממצאים, מאחר שהחוקרים האמינו כי לא היתה חשיבות לספורות, העמידות לחומצה, בהעברת המחלה. אך הממצאים אודות מעבר המחלה ע”י ספורות התבססו על מחקרים קודמים שהשתמשו במודלי אוגרים.

מאחר שחלק מ-PPI וחסמי היסטמין זמינים ללא-מרשם רופא, רופאים צריכים לחנך את המטופלים באשר לסיכון הטמון בכל תרופה, בנוסף ליתרונות. יש להיזהר בכל תרופה, כולל תרופות אלו.

אדם חולה שזקוק לטיפול, צריך לקבל טיפול. עם זאת, תרופות רבות משמשות למניעה, וייתכן שיש מקום לבחון את הסיכונים והתועלות בזהירות רבה יותר.

לידיעה ב-DocGuide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • ארבעה מכל עשרה אנשים ברחבי העולם סובלים מסבוריאה דרמטיטיס (JAMA Dermatology)

    ארבעה מכל עשרה אנשים ברחבי העולם סובלים מסבוריאה דרמטיטיס (JAMA Dermatology)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Dermatology עולה כי סבוריאה דרמטיטיס (Seborrheic Dermatitis) פוגעת בכ-4% מכלל האוכלוסייה, עם הבדלים משמעותיים בין קבוצות גיל, אוכלוסיות ואזורים שונים, עם שכיחות גבוהה יותר במבוגרים לעומת ילדים. החוקרים השלימו מטה-אנליזה שכללה 121 מחקרים עם למעלה מ-1.2 מיליון מטופלים עם אבחנה של סבוריאה דרמטיטיס על-ידי רופא. המחקרים שנכללו בסקירה הנרחבת […]

  • זיהומים מסכני-חיים נדירים בתינוקות שנולדו במועד עם שלפוחיות או פוסטולות (Pediatrics)

    זיהומים מסכני-חיים נדירים בתינוקות שנולדו במועד עם שלפוחיות או פוסטולות (Pediatrics)

    בתינוקות שנולדו במועד וללא חום עם שלפוחיות או פוסטולות קיים סיכון נמוך מאוד לזיהומים מסכני-חיים לאחר שלילת אבחנה אפשרית של זיהום בנגיף HSV (או Herpes Simplex Virus), כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Pediatrics. החוקרים בחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות של תינוקות בגיל עד 60 ימים עבורם הוזמן ייעוץ רופא עור בשישה מרכזים […]

  • גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי שיעורי התמותה משנית לאנדוקרדיטיס זיהומי במבוגרים עם מחלת לב מולדת הם נמוכים, אך טיפול שמרני במקרים אלו מלווה בסיכון הגבוה ביותר לתמותה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת לב מולדת זרימת דם טורבולנטית חריגה מלווה בסיכון הגבוה ביותר לאנדוקרדיטיס זיהומי. למרות התקדמות באבחנה וטיפול, […]

  • האם בחולי פסוריאזיס סיכון מוגבר למחלת ריאות חסימתית כרונית? (Resp Med)

    האם בחולי פסוריאזיס סיכון מוגבר למחלת ריאות חסימתית כרונית? (Resp Med)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Respiratory Medicine עולה כי אבחנה של פסוריאזיס אינה מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות מחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease, או COPD). ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הבנת הקשר בין פסוריאזיס ובין מחלת ריאות חסימתית כרונית עשויה לסייע בטיפול טוב יותר בחולים. מטרתם במחקר הנוכחי הייתה לקבוע את שיעורי […]

  • ההשפעה של הפרעות נשימה בשינה על איזון אסמה בילדים (Resp Med)

    ההשפעה של הפרעות נשימה בשינה על איזון אסמה בילדים (Resp Med)

    בילדים עם אסתמה הפרעות נשימה בשינה עשויות לפגוע במאמצים לאזן את מחלת הריאות ובאיכות החיים של הילדים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Respiratory Medicine. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בילדים, אסמה והפרעות נשימה בשינה עלולות לפגוע באיכות החיים של החולים, כאשר הפרעות הנשימה בשינה עלולות להקשות על איזון מחלת הריאות. מטרת המחקר […]

  • היעילות והבטיחות של Donidalorsen כנגד אנגיואדמה תורשתית (N Engl J Med)

    היעילות והבטיחות של Donidalorsen כנגד אנגיואדמה תורשתית (N Engl J Med)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine עולות עדויות חדשות התומכות במתן Donidalorsen כטיפול מניעתי בחולים עם אנגיואדמה תורשתית לאחר שהוכח כי הטיפול התרופתי הפחית את שיעור התלקחויות המחלה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אנגיואדמה תורשתית הינה הפרעה נדירה, המתאפיינת באירועים חוזרים של נפיחות העלולה להיות מסכנת-חיים.  טיפול מונע ארוך-טווח עשוי […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה