נמצא קשר חדש בין מחלת חניכיים ומחלות קרדיווסקולריות

חוקרים גילוי ששינויים בפרופיל הליפו-פרוטאינים בפלסמה בחולים הסובלים ממחלת מיסב שן חמורה, מצב המאופיין על ידי זיהום כרוני ודלקת חניכיים, עלול לתרום לסיכון המוגבר להתפתחות מחלת לב ושבץ בחולים אלה.

הממצאים מעידים כי יתכן שכדאי לבדוק בחולים אלה שינויים בפרופיל הליפו-פרוטאינים בפלסמה, בכדי שינתן להם טיפול תרופתי מתאים במידת הצורך.

החוקרים מצאו כי בחולים הסובלים מדלקת מיסב שן כללית אגרסיבית מופיעה עלה ברמות ה-small-dense LDL, תת-קבוצת ליפו-פרוטאינים גרועה במיוחד של ה-LDL.

החוקר הראשי, ד”ר van Antwerpen, מסביר בראיון כי מחקר קודם מעיד שאנשים שבדמם מצויה רמה גבוהה של small-dense LDL מצויים בסיכון גבוה פי 3-6 ללקות במחלת לב ובשבץ. הוא מוסיף כי העליה יכולה להופיע ללא עליה ברמות הכולסטרול ולכן לא תמיד מתגלה בבדיקות לגילוי רמות הכולסטרול.

ממצאי המחקר מעידים כי גורם שני המשפיע על הסיכון הקרדיווסקולרי בחולים הסובלים ממחלת מיסב שן חמורה עלול להיות ה-platelet activating factor acetylhydrolase, (או PAF-AH), אנזים הקשור ל-small-dense LDL. ד”ר Van Antwerpen מסביר כי האנזים מסוגל לצמצם את ההשפעות האטרגניות של ה-LDL וכי הירידה הנצפית בפעילות ה-PAF-AH הקשורה ל-LDL בחולים הסובלים ממחלת מיסב שן חמורה עלולה להגדיל את הסיכון הקרדיווסקולרי בחולים אלה.

ד”ר van Antwerpen מציין כי הממצאים מעידים שהבדלים אלה עלולים להשתתף ביצירת הפלאק המוגברת בעורקי חולים הסובלים ממחלת מיסב שן חמורה.

למחקר נרשמו 12 חולים הסובלים ממחלת מיסב שן כללית אגרסיבית ו-12 נבדקי ביקורת ללא מחלת חניכיים. כיום בודקים החוקרים מספר גדול יותר של חולים הסובלים מזיהומי ודלקות חניכיים בדרגות חומרה שונות, ובמקביל מפתחים קווים מנחים לבדיקת חולים הסובלים ממחלת מיסב השן.

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה