מיגרנה: האם יש ”תרופה אידיאלית” ? מודל ה- TRIPSTAR קובע כי מבין הטריפטנים הזמינים בישראל הריזלט היא הקרובה ביותר לכך (מתוך Acta Neurol Scand )

מודל בינלאומי שגובש על בסיס מחקרים רפואיים וניתוח העדפות של חולים ורופאים

קובע כי התרופה ריזלט היא הקרובה ביותר לטריפטן האידיאלי מבין התרופות המשווקות בישראל

מחקר בינלאומי לבדיקת יעילות התרופות למיגרנה על בסיס מודל מוגדר של

תרופה אידיאלית“, קובע, כי מבין הטריפטנים הזמינים בשוק הישראלי , ריזלט 10 מ”ג (RIZATRIPTAN BENZOATE ) הוא הקרוב ביותר לטריפטן האידיאלי.   

יש לציין שטרי פטן בשם almotriptan שאינו משווק בישראל זכה לניקוד דומה לזה של הריזלט .

ריזלט השיג ניקוד משמעותי גבוע יותר מהטריפטנים הזמינים האחרים המשוקים בארץ, כאשרהניקוד הגבוה שלו ו נשען על העדפות הרופאים והמטופלים גם יחד.

מפתחי המודל התמודדו עם אתגר מחקריטיפולי של הגדרתתרופה מושלמתלמחלה כל שהיא. הם ביקשו לבדוק עד כמה חופפים השיקולים וההעדפות של חולים לאלה של רופאים, כשמדובר בטיפול באותה מחלה, והאם ניתן לדרג תרופות דומות לאותה מחלה על פי קרבתן למודל אידיאלי מושלם.

הטיפול במיגרנה סיפק לרופאים הזדמנות להתמודד עם השאלות האלה, תוך בחינה השוואתית לעומק, של מספר תרופות מדור חדש, משפחת הטריפטנים.

מיגרנה היא מחלה קשה שהוגדרה עי ארגון הבריאות העולמי כגורמת סבל ברמה גבוהה.

כ 12%-מהאוכלוסייה סובלים ממיגרנה, רק כ 50% מהם מאובחנים, ובארץ רק 10% מהם מקבלים טיפול יעיל וספציפי למיגרנה, בדמות תרופות ממשפחת הטריפטנים.

רוב חולי המיגרנה מטופלים בתרופות שונות נגד כאבים, בדרך כלל תרופות ללא מרשם, שיעילותן מוגבלת. רוב החולים אינם מרוצים מהטיפול שהם נוטלים.

ב-15 השנים האחרונות נכנסו לשוק תרופות מרשם שפותחו במיוחד למיגרנה: יעילותן גבוהה מאוד, והן מקטינות מאוד את הסבל של החולים.

ארבע מהתרופות האלה נמצאות בשימוש בארץ: Rizalt, Imitrex, Relert, Zomig. התרופות אמנם דומות ומשתייכות לאותה קבוצה פרמקולוגית טריפטנים, אך קיימים ביניהן הבדלים שיכולים להשליך על בחירת הטיפול במטופל זה או אחר.

בשנה האחרונה התפרסמה סדרת מאמרים מדעיים שבה נבדקו העדפות חולי מיגרנה לגבי התרופה הקרובה ביותר לטיפול אידיאלי במחלתם. במקביל, נבחנו גם העדפות הרופאים מנקודת מבטם שלהם. בדיקה מקבילה של העדפות מטופלים ורופאים היא גישה חדשנית, ולא רבות המחלות שבהן בוצע תהליך כזה. הממצאים לגבי תרופות המרשם והטיפול במיגרנה, גובשו למודל חדש, שזכה לשם מודל טריפסטר TRIPSTAR)).

הרופאים והמטופלים כאחד, הגדירו שלושה גורמים מרכזיים משפיעים על בחירת התרופה למיגרנה:

  • יעילות הטיפול עד כמה נטילת טריפטן יכולה להביא למצב חופשי מכאב ולאורך כמה זמן.

  • עקביות ההשפעה עד כמה טריפטן מסוים יעיל בהתקפים חוזרים.

  • העדר תופעות לוואי.
  • על סמך מידע ממחקרים קודמים לגבי טריפטנים, תוך ניתוח ההעדפות של 400 חולים ומספר דומה של רופאים, גיבשו החוקרים מודל שלהטריפטן המושלם“. טריפטן מושלם הוא דימוי תיאורטי, כמו מכונית מושלמת: אם ניקח את השלדה הטובה ביותר ממכונית אחת נרכיב עליה את המנוע הטוב ביותר ממכונית אחרת, נוסיף את עיצוב החוץ הטוב ביותר ממכונית שלישית ועיצוב הפנים הטוב ביותר של מכונית רביעית נקבל מכונית מושלמת. ברור שאף מכונית מציאותית לא תהיה מושלמת, אך ניתן לבדוק עד כמה כל מכונית במציאות מתקרבת למכונית המושלמת.

    בצורה דומה נבנה המודל של הטריפטן המושלם מודל הטריפסטרTripstar) ). הטריפטן האידיאלי הוא כזה שפועל מהר, מונע חזרה של הכאב, פועל בעקביות בכל התקפי המיגרנה ונטול תופעות לוואי. תוצאות של מחקרים שונים לגבי יעילות הטריפטנים, הנתונים על העדפות החולים והרופאים מבחינת יעילות ההשפעה, עקביותה והעדר תופעות לוואי קובצו יחד ובעזרת מודל חיזוי מתמטי מתקדם נבדק עד כמה מתקרב כל טריפטן הקיים בשוק לטריפטן האידיאלי. זו הפעם הראשונה שמודל מורכב זה שימש לבחירת תרופה טיפולית למיגרנה.

    על בסיס ניתוח הנתונים נמצא כאמור, כי מבין הטריפטנים הזמינים בשוק הישראלי,

    ריזלט 10 מג (10mg (Rizalt היה הקרוב ביותר לטריפטן האידיאלי.

    למידע נוסף על טיפול במיגרנה – ניתן להקליק כאן:אתר www.migrena.co.il

    Acta Neurol Scand 2004: 110: 137143 DOI: 10.1111/j.1600-0404.2004.00310.x

    0 תגובות

    השאירו תגובה

    רוצה להצטרף לדיון?
    תרגישו חופשי לתרום!

    כתיבת תגובה

    מידע נוסף לעיונך

    כתבות בנושאים דומים

      הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

      במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
      להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה