שילוב של שינוי באורח חיים בעזרת סדנא ומילוי דפי מעקב יחד עם שימוש ברדוקטיל (סיבוטרמין) השיג ירידה משקל ממוצעת של 18 ק”ג בשנה (NEJM)


מחקר חדש שהתפרסם בשבוע שעבר ב-NEJM מצביע על שילוב יעיל להורדה במשקל: טיפול תרופתי ברדוקטיל (SIBUTRAMINE HYDROCHLORIDE MONOHYDRATE )ביחד עם סדנא לשינוי באורח החיים.


מטרת המחקר הייתה להשוות את יעילותם של שני טיפולים מוכרים ומבוססים בהשמנה שינוי באורח החיים וטיפול תרופתי, ולקבוע האם השילוב שלהם יותר יעיל מכל אחד מהטיפולים בנפרד..תוצאות המחקר קובעות שהפחתת המשקל בקבוצה שטופלה בשילוב הרדוקטיל עם הסדנא לשינוי באורח החיים הפחתת המשקל הייתה כפולה בהשוואה לאפשרויות הטיפול האחרות. המשתתפים בטיפול המשולב של סדנא וטיפול תרופתי ברדוקטיל שהתמידו במילוי דפי מעקב הפחיתו בממוצע 18 ק”ג במשך שנה.

בממוצע, קבוצה ששילבה השתתפות בסדנא לשינוי אורח חיים+טיפול ברדוקטיל, הירידה במשקל הייתה של 12.1 ק”ג. אותם משתתפים שהתמידו במילוי דפי מעקב, ירדו כאמור בממוצע ב-18 ק”ג, כאשר המשתתפים שלא הקפידו על מילוי קבוע ירדו במשקל “רק” ב-7.7 ק”ג.

לעומת זאת, טיפול ברדוקטיל בלבד היה יעיל פחות מטיפול בסדנא לשינוי אורח החיים (ירידה של 5 ק”ג בממוצע לעומת 6.7 ק”ג).

במחקר שנערך בראשותו של פרופ` תומס וואדן מבית הספר לרפואה באוניברסיטת פנסילבניה השתתפו 224 מטופלים הסובלים מהשמנת יתר. הם חולקו באופן אקראי לאחת מ- 4 קבוצות:

1.      טיפול בתרופה רדוקטיל (סיבוטראמין) לבד ( הכולל שמונה מפגשים של 15 דקות עם רופא במהלך התקופה);

2.      סדנא קבוצתית לשינוי אורח החיים שהועברה ב- 30 מפגשים ;

3.      טיפול משולב הכולל טיפול תרופתי ברדוקטיל יחד עם סדנא קבוצתית של 30 מפגשים;

4.      טיפול תרופתי ברדוקטיל עם ייעוץ קצר לשינוי אורח החיים שניתן על ידי הרופא בשמונה מפגשים בני 10 עד 15 דקות כל אחד.

כל המשתתפים קיבלו תפריט לדיאטה של 1,200 עד 1,500 קלוריות ביום ואת אותן המלצות לפעילות גופנית. החוקר הראשי מציין שלא נעשה במחקר שימוש בתרופת דמה ( פלסבו) מאחר ויעילות הרדוקטיל הוכחה בלמעלה מתריסר מחקרים קליניים.

·        המשתתפים בטיפול המשולב של סדנא קבוצתית לשינוי באורח החיים ביחד עם טיפול תרופתי ברדוקטיל ירדו במשקל בשיעור כפול מהמשתתפים בסדנאות בלבד.

·        הפחתת משקל של 10% מהמשקל ההתחלתי שמביאה לתועלות בריאותיות מוכחות הושגה בשיעור כמעט כפול בקבוצת הטיפול המשולב בהשוואה לקבוצות האחרות  ( 52% לעומת 26%-29%).

·        מחבר המאמר מציין שלא היו הבדלים משמעותיים בין קבוצות הטיפול בשיעור תופעות הלוואי.

תוצאות המחקר מאשרות שהתרופה להפחתת משקל רדוקטיל עשוייה להוות כלי עזר חשוב ויעיל למטופלים מתאימים שאינם מצליחים להפחית משקל על ידי דיאטה ופעילות גופנית בלבד.תוצאות המחקר הנוכחי מצטרפות ומחזקות  מחקרים קודמים שפורסמו בהם הוכח שרדוקטיל , בשילוב תזונה מתאימה ופעילות גופנית, הינה אמצעי יעיל ובטוח לטיפול בהשמנת יתר . יש מקום להדגיש את חשיבות מילוי דפי המעקב של המשתתפים בסדנא: כפי שצויין היה הבדל משמעותי מאוד בין המשתתפים בסדנא שטופלו גם ברדוקטיל, אשר מילאו דפי מעקב לבין אלה שלא מילאו. 

NEJM, Volume 353:2111-2120

מחברת טבע, משווקת התרופה בישראל, נמסר כי רדוקטיל, מיוצרת על ידי חברת אבוט ומשווקת בישראל כאמור על ידי טבע, אושרה על ידי רשויות הבריאות בלמעלה מ75 מדינות ברחבי העולם ( בכללן ארצות הברית), כאשר מספר המטופלים בתרופה  מהשקתה בשנת 1997 ועד היום נאמד בכ- 15 מליון איש. 

בהודעת החברה לעתונות נמסר גם כי דר’ עימנואל פייגנבאום, המטפל בהרזיה בדרך טיפול קבוצתי ותרופתי, התייחס למחקר והוסיף כי “הטיפול הנכון בהשמנת יתר הוא שינוי באורח חיים בצורה נתונה ומבוקרת. ע”י קבוצות תמיכה ניתן לפקח ולתמוך במטופלים וכך להשיג תוצאות של ממש ולאורך זמן. שימוש ברדוקטיל הנו חיוני אך חייב לבוא כתוספת למערך של תזונה מבוקרת ופעילות גופנית, החוט המקשר לכל השינויים שיוצרים אורח חיים חדש הוא קבוצות התמיכה”.

הערת המערכת: אין ספק שהתוצאות מרשימות. האתגר של מערכת הבריאות הוא ביכולת ליצור “סביבה” ותנאים מתאימים שבהם אנשים עם השמנת יתר יוכלו להנות מהשתתפות פעילה בסדנא מהסוג שתוארה במחקר זה ובצירוף תרופה המהווה כלי עזר תומך לשינוי הנדרש בהרגלי החיים והתזונה. מכיוון שההשמנה הופכת להיות יותר ויותר מחלה של השכבות העניות דווקא (ראה מאמר סקירה מקיף מה-LANCET שיפורסם החודש במסגרת הג’ורנאל קלאב בנושא ההשמנה), נראה שקיים צורך לעגן טיפול בהשמנת יתר במסגרת סל הבריאות, טיפול שכאמור משלב בתוכו גם את הסדנא וגם את הטיפול התרופתי התומך. האגודה לסוכרת הגישה במסגרת סל הבריאות 2006 בקשה לאשר תכנית כזו, אשר במסגרתה יאותרו המטופלים הנמצאים בסיכון גבוה לפתח סוכרת ומחלות לב וכלי דם (כשאחד הקריטריונים המשמעותיים הוא כמובן השמנת יתר), ויעברו טיפול באמצעות סדנא מיוחדת לשינוי אורח חיים, ובהתאם לצורך אף טיפול תרופתי.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה