תמותה בשל COPD קשורה להתקפים אקוטיים חמורים (Thorax)

על-פי דיווח שפורסם לאחרונה, התקפים אקוטיים חמורים בחולים הסובלים ממחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD), במיוחד במידה והם מחייבים אשפוז, קשורים לעליה מובהקת סטטיסטית בשיעור התמותה.

אחד החוקרים, ד”ר Soler-Cataluna, מסביר בראיון כי התקפים הם ארועים חשובים בחיי החולים וכי יש למנוע אותם, ובמידה והם מתרחשים לטפל בהם בהקדם ובאופן מיטבי.

החוקרים בדקו את השפעת ההתקפים האקוטיים החמורים של COPD על שיעור התמותה בקבוצה של 304 גברים שנערך אחריהם מעקב במשך 5 שנים.

קצת יותר ממחצית הנבדקים (53.6%) לא חוו התקף אקוטי במהלך תקופת המחקר, 34.5% מהנבדקים חוו עד 2 התקפים, ו-11.8% חוו 3 התקפים ומעלה.

חולים שחוו התקפים לעיתים קרובות נמצאו בסיכון מוגבר פי 4.3 לתמותה, בהשוואה לחולים שלא חוו התקפים. חולים שחוו עד 2 התקפים ניצבו בפני סיכון מוגבר פי 2.2 לתמותה.

החולים שבהם חוייב לפחות אשפוז אחר נמצאו בסיכון מוגבר פי 3 לתמותה, בהשוואה לחולים שלא התרחשו בהם התקפים או שהגיעו לחדר המיון אך לא נזקקו לאשפוז.

באנליזה מרובת-משתנים נמצא כי התקפי COPD אקוטיים חמורים, ובמיוחד כמה התקפים, הם אחד מהמשתנים הפרוגנוסטיים השליליים הבלתי-תלויים הרלוונטים ביותר בחולים אלה.

החוקרים כותבים כי הסיבות העומדות בבסיס הסיכון המוגבר בעקבות התקף אקוטי של COPD אינן ברורות.

לדעתו של ד”ר Soler-Cataluna ישנה חשיבות לשינויים קרדיווסקולריים ולדלקת (מקומית ומערכתית). הוא מסביר כי במידה ויובנו המנגנונים העיקריים ניתן יהיה לשפר את התוצאות, אולם, כיום יש צורך להשתמש במלוא המשאבים בכדי להפחית את ההתקפים בקרב החולים.

הוא מסכם כי יש צורך במחקרים גדולים שייאמתו את הממצאים ובמחקר גדול שיסקור את השפעות הטיפול האפשריות על השרדות החולים.

לידיעה במדסקייפ

Thorax 2005;60:925-931.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה