חולי סכרת עומדים בפני סיכון מוגבר לסרטן המעי הגס והרקטום (מתוך הכנס השנתי של ACG)

ממחקר חדש שפורסם בכנס השנתי ה-70 של American College of Gastroenterology (וטרם פורסם באופן רשמי בעיתון מקצועי) עולה כי סרטן המעי הגס והרקטום (Colorectal Cancer) שכיח יותר באופן משמעותי בחולי סכרת, בהשוואה לבריאים.

מחקרים קטנים הראו כי חולי סכרת מצויים בסיכון מוגבר, החוקרים ביקשו לבדוק אם הדבר נכון והשתמשו בנתונים שנאספו במהלך 7 שנים ממאגר נתונים ארצי גדול. הממצאים אישרו את החשש. ממספר מחקרים מעבדתיים עולה כי HyperInsulinemia ו-HyperGlycemia מזרזים את התפתחות סרטן המעי הגס והרקטום, גם אינסולין וגם רצפטורים ל-Insulin-Like Growth Factor-1 (IGF-1) נמצאו על גידולים אלו. בנוסף, נמצא קשר בין רמות גבוהות של IGF-1 ובין פוליפים שפירים מסוימים וגם לסרטן.

במחקר הנוכחי, החוקרים עקבו אחר התגובה של 226,953 נבדקים שהשתתפו ב-National Health Interview Survey (NHIS) בין השנים 1997-2003. מבין המשתתפים, 13,399

(5.9%) דיווחו על היסטוריה של סכרת. מבין חולי הסכרת, 1.39% סבלו מסרטן המעי הגס והרקטום בהשוואה ל-0.47% מבין הנבדקים ללא סכרת (P<0.001).

החוקרים ניטרלו למספר פקטורים הקשורים הן בסכרת והן בסרטן המעי הגס והרקטום, כולל השמנת-יתר, גזע, עישון וכן גיל ומין. גם אז, הסיכוי של חולי סכרת לפתח סרטן המעי הגס והרקטום היה גדול פי 1.4. OR לסרטן המעי הגס בקרב חולי סכרת עמד על 1.39.

מדד OR עבור משתתפים מעל גיל 50 היה 13.9.

ממצאים אחרים היו מפתיעים מעט יותר. לדוגמא, בקרב לבנים נרשם OR של 1.29. מחקר אחר הראה כי אפריקאים אמריקאים מצויים בסיכון מוגבר. כמו כן, בקרב משתתפים שסבלו מהשמנת יתר נרשם OR של 0.79. סיכון מוגבר נרשם גם בקרב מעשנים בעבר וצרכני אלכוהול , עם OR של 1.43 ו-1.10, בהתאמה.

לעת עתה, החוקרים ממליצים לבצע בדיקות סקר לסרטן המעי הגס והרקטום בגיל 50, בדומה להמלצה האוניברסלית. עם זאת, אם מחקרים בעתיד יאשרו את הקשר, הם עשויים להמליץ שחולי סכרת יעברו בדיקות סקר באופן אגרסיבי יותר.

במסיבת עיתונאים במהלכה דנו במספר מחקרים באשר לאוכלוסיות בסיכון, ציין ד”ר שונפלד כי הממצאים מדגישים את החשיבות בעידוד המטופלים לעבור בדיקות סקר לסרטן המעי הגס והרקטום, עיקר באוכלוסיות בסיכון גבוה, דוגמאת חולי סכרת, ואוכלוסיות בהם בדיקות סקר שמרניות עלולות לפספס נגעים, כמו נשים.

לדברי ד”ר שונפלד, כולם צריכים לעבור קולונוסקופיה, ובעיקר אוכלוסיות אלו, שהשתתפו במחקר. הסיבה שהוא הדגיש את קולונוסקופיה, שיטת הסקירה המועדפת ע”י American College of Gastroenterology, היא ששיטות סקירה אחרות לא יזהו נגעים במעי הגס העולה או הרוחבי.

ACG 70th Annual Meeting: Abstract 887. Presented Nov. 1, 2005.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה