מחקר חדש מאשר את יתרונות השימוש ב’זולאייר’ (omalizumab) לטיפול בחולי אסתמה אלרגית קשה (מתוך ה-European Respiratory Society ע’פ הודעת החברה)

תוצאות המחקר, שהוצגו בכנס של ה- European Respiratory Society שהתקיים בדנמרק, הראו כי הטיפול ב’זולאייר’ (omalizumab ) מאפשר שליטה ארוכת טווח באסתמה אלרגית קשה. מחקר נוסף שהתפרסם קודם לכן (Allergy 2005;60:302-308.אשר עליו דיוחנו ב-31/3/05 )- הראה ש’זולאייר’ סיפקה יתרון עקבי בהפחתת התקפי האסתמה הקשים, בשליטה על התסמינים ובשיפור איכות חיי החולים. המחקר התמקד בחולי האסתמה הקשים ביותר, הסובלים מסימפטומים קשים ומהתקפים חמורים המסכנים חיים, למרות שהם מקבלים את הטיפול הרפואי הטוב ביותר הקיים.

תוצאות המחקר החדש שפורסם עתה, אשר נערך במשך 3 שנים, הוכיחו שחולי אסתמה אלרגית קשה הגיבו היטב לזולאייר –  תרופה ראשונה מסוגה, המבוססת על נוגדן חד שבטי. ‘זולאייר’ שיפרה את תפקודי הריאה של החולים ואפשרה להם לשלוט לאורך זמן במחלה. המידע הוצג כאמור בכנס האחרון של ה- European Respiratory Society שהתקיים בדנמרק.

“התרופה מהווה עבור החולים ממש “תרופת הצלה”. ניתן לראות שיפור דרמטי המתבטא בהיעלמות ההתקפים, העדר אשפוזים ופניות לחדרי מיון ובהפחתה עד הפסקה מוחלטת של הצורך במתן סטרואידים סיסטמיים” אומר ד”ר גרשון פינק, מנהל מכון הראות בבית החולים קפלן.

המחקר נמשך בסה”כ 180 שבועות. השלב הבסיסי ארך 32 שבועות והיה כפול סמיות, אקראי עם בקרת פלסבו. אחריו, היו עוד שתי הארכות, שבהן כל החולים קיבלו זולאייר- האחת של 96 שבועות והשנייה של 56 שבועות. המטופלים, שהשתתפו במחקר ובהארכות וטופלו בתרופה במשך 3 שנים, הראו שיפור ניכר בתפקודי הריאות וירידה בצורך במשאפי סטרואידים. אצל 80% מהחולים נצפתה שליטה טובה או מצוינת במחלה בשלבים השני והשלישי של המחקר. בשלב זה גם נצפתה ירידה של 11% בשימוש במשאפי סטרואידים.

נתונים אלה מחזקים את תוצאות המחקר הקליני- INNOVATIVE– שפורסם לאחרונה. המחקר נערך בקרב 419 חולים מ- 14 מדינות, שאובחנו כחולי אסתמה קשה. למרות שקיבלו את הטיפול האופטימאלי בהתאם להנחיות המומלצות, האסתמה שלהם לא הייתה נשלטת לפני השתתפותם במחקר והם המשיכו לסבול מהתקפי אסתמה ומגבלות בפעילות יומיומית. המשתתפים הפסידו כחודש עבודה או לימודים בשנה האחרונה בגלל אסתמה, ואצל יותר משני שלישים היו גורמים הקשורים לסיכון גבוה לתמותה מאסתמה, כגון אשפוז וצנרור. המחקר הראה שהשימוש בזולאייר הפחית באופן משמעותי, 26%, את שיעור התקפי האסתמה המשמעותיים קלינית (התקפים שדרשו טיפול הצלה מערכתי). השימוש בזולאייר גם הפחית ב-50% את מספר התקפי האסתמה החמורים בקרב חולים ואת מספר ביקורי החירום בשל אסתמה בזמן תקופת הטיפול.


זולאייר הוא נוגדן חד-שבטי מתורבת שנועד להיקשר לנוגדן ה-IgE הנע במחזור הדם, ומונע שחרור של כימיקלים מחוללי דלקת הגורמים לתסמיני אסתמה. הפחתת רמות ה-IgE עוזרת גם לשפר את הדלקתיות בדרכי האוויר והופכת את זולאייר לטיפול לא סטרואידי, שהוכח כבעל השפעה אנטי דלקתית רחבה באסתמה אלרגית. זולאייר הראה במחקרים קליניים, כי הטיפול מוריד את מספר התקפי האסתמה בחולים הקשים ביותר, שמחלתם אינה בשליטה למרות טיפול מכסימלי במשאפים ותרופות אחרות. זולאייר מאושר בארה”ב לטיפול בחולי אסתמה קשים משנת 2003. עד היום מטופלים בזולאייר 45,000 חולים ברחבי העולם.  

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה