מבט ראשון על מחקר NIH של גלוקוזאמין וכונדרויטין באוסטאוארתריטיס בברך

למרות שהתוצאות עוד לא הוצגו רשמית, ממצאים ממחקר גדול של גלוקוזאמין וכונדרויטין באוסטאוארתריטיס בברך נמצאים כבר בויכוח. הממצאים מראים כי השילוב מביא להקלה גדולה יותר בכאב לעומת celecoxib (סלברה, פייזר).

ד”ר דייויד פלסון, מומחה OA, ציין כי התוצאות העיקריות הן שליליות ולא הראו הבדל משמעותי סטטיסטית בין השילוב לפלצבו.

לעומתו ד”ר פלסון, ד”ר תאודוסקיס מאונ’ אריזונה ציין כי התוצאות אינן מאכזבות לאלו מהחולים עם כאב חמור, בהם השילוב היה היחיד עם השפעה משמעותית סטטיסטית וקלינית, וטוב יותר מסלברה.

החוקרים הסבירו כי המחקר כלל 1,583 חולים, מהם 1258 (80%) השלימו את המחקר. לכולם היה OA בברך, וכאב ברך שנמשך מעל 6 חודשים. החולים חולקו לשתי קבוצות – כאב קל עד בינוני וכאב בינוני עד חמור. רוב החולים (78%) היו בקבוצה הראשונה. התוצאה הראשונית שנמדדה היתה שיפור של 20% מתחילת המחקר בכאב בשבוע 24. 

החולים קיבלו פלצבו, גלוקוזאמין לבד (500 מ”ג פעמיים ביום), כונדרויטין לבד (400 מ”ג פעמיים ביום) שילוב בינהם או סלברה (200 מ”ג ליום) והורשו לקחת פאראצטמול עד 4000 מ”ג ליום.

אחוז התגובה בשתי הקבוצות היה הגבוה ביותר לסלברה, וטוב יותר באופן משמעותי מפלצבו (70.1% לעומת 60.1%, p=0.008). שילוב התוספים היה גם הוא טוב יותר מפלצבו, אך ההבדל לא היה משמעותי סטטיסטית (66.6% לעומת 60.1%, p=0.09) בקבוצת הכאב קל עד בינוני.

עם זאת, בתת הקבוצה של החולים עם כאב בינוני עד חמור, התגובה הגדולה ביותר נראתה בשילוב התוספים, והיתה גבוהה משמעותית מהתגובה לפלצבו (79.2% לעומת 54.3%, p=0.002). בקבוצה זו, ההבדל בין סלברה לפלצבו לא היה משמעותי סטטיסטית (69.4% לעומת 54.3%, p=0.06). בכל הקבוצות, התוספים לבד נתנו תוצאות טובות יותר מפלצבו, אך לא הגיעו למשמעותיות סטטיסטית.

החוקרים סיכמו כי השילוב יעיל לטיפול בחולים עם כאב ברך בינוני עד חמור בשל OA. חוסר התגובה בחולים עם כאב קל עד בינוני עשוי להיות בשל אפשט הרצפה, המגביל יכולת לזהות תגובה.

קישור לסקירה – יש צורך ברישום חד פעמי חינם

הערת מערכת: לפני מס’ חודשים קיימנו ראיון עם פרופ’ הלפרין מאסף הרופא בנושא שימושי הגלוקוזמין לטיפול באוסטיאואתריטיס וזוהי הזדמנות חוזרת להאזין לשיחה זו

קישור לשיחה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה