שעת ההשכמה משפיעה יותר משעת השינה על המחזור היומי (מתוך הכנס השנתי של APSS)

תוצאות מחקר חדש שפורסמו בכנס השנתי של Associated Professional Sleep Societies בקולורדו, מוכיחות כי שעת השכמה מאוחרת גורמת לעיכוב משמעותי יותר במחזור היממה (Circadian Rhythm), מאשר שעת שינה מאוחרת.

לדברי החוקרים, החברה המודרנית סובלת מחסר-שינה כרוני. מסקר שנערך בשנת 2001 עולה כי כשליש מהאמריקאים מדווחים על שינה של 6 שעות או פחות במהלך לילות השבוע, ו-17% עושים זאת גם בסוף השבוע. פרקי השינה הקצרים הללו קשורים גם בזמני חושך קצרים יותר, והחוקרים רצו להבין את ההשפעה של פרקי החושך הקצרים הללו על המחזור היומי.

החוקרים בדקו זמני שינה סדירים וזמני השכמה מוקדמים ומאוחרים ב-14 נבדקים בריאים. 10 מהמשתתפים היו גברים, 4 נשים. הגיל הממוצע של המשתתפים עמד על 28.8 שנים. זמני השינה של הנבדקים היו נורמלים זמן שינה: 00:30 ± 1.2 hour, זמן השכמה: 7:57 ± 1.0 hour.

הנבדקים עברו 14 לילות “קצרים” של 6 שעות שינה (זמן השכמה נורמלי לאחר 6 שעות שינה) ולאחר 6 ימי מנוחה עברו 14 לילות שינה “ארוכים” של 9 שעות שינה (אותה שעת שינה מאוחרת עם השכמה מאוחרת ב-3 שעות).

המשתתפים ישנו בביתם וההיענות אושרה באמצעות Actigraph ו-Photosensor. פלסטיק שחור הונח על חלון חדר השינה בכדי להבטיח שזמן השינה יתרחש בתקופת חושך ((< 1 lux. הנבדקים הגיעו למעבדה בסיום התקופה של השבועיים לאיסוף דגימות רוק בכדי לבדוק את רמות מלטונין בעקבות חשיפה לאור-עמום.

מתוצאות המחקר עולה כי זמן ההשכמה המאוחר עיכב את Dim-Light Melatonin Onset (DLMO) ב- 2.5 ± 0.8 hour (21:36 ± 1.2 to 00:07 ± 1.2 hour; P < .001) ואת DLMOff ב-   2.9 ± 1.1 hour (8:16 ± 1.3 to 11:09 ± 1.9 hour; P < .001).

העיכוב במחזור היומי נע והגיע עד לשלוש שעות עיכוב בזמן ההשכמה. מחקרים קודמים הראו תזוזה במחזור היומי של חצי שעה בלבד, כאשר אותו עיכוב נעשה עבור זמן השינה.

כל שינוי בזמן השינה מביא לשינוי קצב המחזור היומי, אך שינוי זמן ההשכמה מביא לשינויים גדולים יותר משינוי זמן השינה. לדוגמא, לשינה עד שעה מאוחרת בסוף השבוע השפעה משמעותית על עיכוב המחזור היומי וקשה יותר לשוב חזרה לשעת ההשכמה הנורמלית בתחילת השבוע.

לדברי החוקרים, העליה בעיכוב נובעת ככל הנראה מהעדר חשיפה לאור בוקר ועשויה לשקף גם ירידה בתגובה לגירוי. החוקרים הוכיחו לאחרונה כי בהשוואה ללילות ארוכים, לילות קצרים גורמים להאטת התקדמות שלבי המחזור היומי בתגובה לגירויים של אור.

פרקי שינה קצרים הופכים שכיחים יותר ויותר. ייתכן שהדבר נובע מעליה בשעות העבודה אנשים עובדים יותר אך לא רוצים לוותר על שעות הפנאי שלהם ולכן ישנים פחות. הדרך הטובה ביותר להשלים חסכי שינה לאחר עבודה של שעות רבות היא ללכת לישון מוקדם, ולא להתעורר מאוחר.

APSS 19th Annual Meeting: Abstract 0162. Presented June 23, 2005

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה