AHA עידכנו את הקווים המנחים לדיאטה לילדים (Circulation)

American Heart Association (AHA) עידכנו את הקווים המנחים לדיאטה המומלצת בילדים. לדברי הרופאים, מהעדכון האחרון של הנחיות התזונה בילדים חלו שינויים משמעותיים בשכיחות גורמי סיכון קרדיווסקולרים והרגלי תזונה בילדים.

למרות שחלה ירידה בצריכת שומן רווי וכולסטרול, חלה עליה פרדוקסלית בשכיחות משקל עודף וצריכה קלורית. מחקרים שונים מצביעים על חשיבות ההתערבות בתזונה של ילדים וכן על חשיבות תזונה לפני הלידה ובשלבים מוקדמים של החיים. 

הכותבים מעריכים כי 75%-90% מהמחלות הקרדיווסקולריות קשורות בדיסליפידמיה, יתר לחץ דם, סכרת, צריכת טבק, העדר פעילות גופנית והשמנת-יתר. הסיבות העיקריות לגורמי סיכון אלו נובעים מצורת ההתנהגות, כולל תזונה לקויה. התפתחות טרשת עורקים מתחילה בגיל צעיר, ובתלות בגורמי סיכון מסתיימת בהתפתחות פלאק בכלי הדם בעשור השלישי והרביעי לחיים. תזונה נכונה, פעילות גופנית והעדר שימוש בטבק, מורידים את הסיכון ומעכבים או מונעים הופעת מחלות קרדיווסקולריות.

לאור תצפיות אלו, פאנל הרופאים המליץ עך אסטרטגיות למניעה מוקדמת, או מניעת התפתחות גורמי סיכון קרדיווסקולרים. המלצות אלו כוללות חינוך, משטר בריאות ושינויים סביבתיים במטרה לתמוך בתזונה אופטימלית ופעילות גופנית. ההמלצות מתייחסות להרכב הדיאטה, צריכה קלורית ופעילות גופנית. יישום אופטימלי של הדיאטה בקבוצת הילדים דורש שהילדים וכל בני המשפחה יאמצו את השינויים המומלצים.

ההנחיות של AHA מותאמות לגיל וכללות המלצות להרכב הדיאטה, מהתקופה שלפני הלידה ועד גיל שנתיים. AHA סיפקו הנחיות הניתנות ליישום קליני וכן אסטרטגיות לבריאות הציבור לשיפור איכות הדיאטה של ילדים. AHA עידכנו את ההנחיות משנת 1982, בהתבסס על ההנחה שתזונה אופטימלית מונעת מחלות כרוניות רבות בבוגרים.

עדכון הקווים המנחים נובע מהעליה בשכיחות השמנת-יתר, ומתמקדים הן בצריכה הקלורית והן בהרגלי אכילה. ההנחיות החדשות שמות דגש על העובדה שמזון ומשקאות הממלאים את הדרישות התזונתיים, מתאימים להתפתחות תינוקות, ילדים ומתבגרים. מזון עתיר-קלוריות ומשקאות בעלי ערך תזונתי נמוך צריכים לשוב ולתפוס את מקומם בפינה.

למרות שקיים בסיס מדעי חזק להבנת פוטנציאל הנזק והיתרון של הרגלי התזונה הנוכחיים, והקשר לגורמי סיכון, הבסיס המדעי להמלצות החדשות נחלש בעקבות מספר מצומצם של מחקרים שנערכו בנושא ובשל העוצמה הסטטיסטית שלהם. כמו כן, היעילות המוגבלת של ההתערבויות שנוסו, והעדר היכולת להכליל את התוצאות בגילאים צעירים יותר, פגמו גם הם בחוזק הבסיס המדעי.

בניגוד להנחיות הקודמות, ההנחיות החדשות מתירות צריכה ליברלית יותר של שומן בלתי-רווי, ומתמקדות בצריכה הולמת של Omegga-3 Fatty Acids ושמות דגש על צריכת מזון עשיר בנוטריינטים וסיבים תזונתיים. בדומה להנחיות הקודמות, ממליצים על הגבלת צריכת שומן רווי (Saturated and Trans Fat) ולכלול בדיאטה פירות, ירקות, חיטה מלאה, קטניות, מזון דל בשומן, דגים, עופות ובשר רזה.

עבור ילדים מעל גיל שנתיים ובני משפחתם, AHA ממליצים על איזון צריכה קלורית ופעילות גופנית במטרה לשמור על גדילה תקינה. 60 דקות של פעילות גופנית, צריכת פירות וירקות (והגבלת צריכת מיץ), שימוש בשמן ירקות ומרגרינה דלה בשומן רווי במקום חמאה או שומן בע”ח, צריכת לחם מחיטה מלאה ודגנים, במקום מוצרי חיטה מזוקקים. כמו כן, ממליצים על הקטנת צריכת משקאות ממותקים ומזון, צריכה יומית של חלב ומוצרי חלב דלים בשומן, העלאת צריכת הדגים והקטנת צריכת המלח.

ההנחיות ממליצות להורים להקטין את תוספת הסוכר, כולל סוכר שמוסיפים למשקאות. כמו כן, ממליצים על שימוש בשמן קנולה, סויה, שמן תירס, שמן חריע, או שמנים בלתי-רווים אחרים. עדיפות לירקות טריים, קפואים ומשומרים וירקות בכל ארוחה. הגבלת הוספת רטבים (בעיקר רטבים בעלי עתירים בקלוריות). הסרת העור מהעופות לפני הגשתו. החלפת חלק ממנות הבשר בדגנים וטופו והחלפת לחם ודגני בוקר במוצרי מזון אחרים עתירי-סיבים ודלים במלח וסוכר.

לפי ההנחיות ההורים צריכים לשלוט בזמני האכילה, לספק מסגרת חברתית להתנהגות אכילה, וללמד את הילדים על תזונה ואוכל. לפי ההנחיות יש ללמד ספקי בריאות אחרים את הרגלי התזונה הנכונה ולעודד השתתפות בפעילות גופנית יומיומית.

ההנחיות ממליצות על הנקה במשך 12 חודשים, אם ניתן. לפי ההנחיות, הנקה צריכה לשמש כמקור התזונה היחידי ב-4-6 החודשים הראשונים. בכדי לשפר את איכות התזונה לאחר הגמילה, ממליצים לא לתת לילד 100% מיץ לפני גיל 6 חודשים, ולהגביל זאת ל-4-6 אונקיות ביום. לפי ההנחיות יש להמשיך ולהציע מוצרי מזון בריאים, גם אם הילד מסרב, ולהימנע ממוצרי מזון חסרי ערך תזונתי.

חלק מההנחיות לשיפור התזונה נועדו להורים, שצריכים לבחור את זמני הארוחות, לספק מגוון מוצרי מזון ראויים, כמו פירות וירקות, במקום ג’אנק פוד. להתאים את המנות לגיל הילד, להשתמש במוצרי מזון דלים בשומן או ללא-שומן כמקור לסידן וחלבונים, להגביל את צריכת המשקאות הממותקים. כמו כן, ממליצים לקיים ארוחות משפחתיות קבועות, כדי לסייע בהתפתחות אינטראקציות חברתיות ומנהגי אכילה.

Circulation. 2005;112:2061-2075

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה