האם ניתן לכרות את בלוטת התריס באמצעות הרדמה מקומית? (מתוך J Am Coll Surg)

ממחקר חדש עולה כי באוכלוסיית חולים מתאימה, ניתן לבצע Thyroidectomy בצורה בטוחה, באמצעות הרדמה מקומית, לה יתרונות על-פני הרדמה כללית.

לדברי החוקרים, כירורגים בד”כ לא מבצעים ניתוח לכריתת בלוטת את התריס בהרדמה מקומית. אחד החוקרים מספר כי נכח בכנס מנתחים בינלאומי בו הקהל נשאל למספר המנתחים שביצעו ניתוח כזה בהרדמה מקומית, מעט מאוד מהנוכחים בכנס הרימו את ידיהם.

החוקרים מאמינים כי הסיבה לכך שכירורגים אינם בוחרים בהרדמה מקומית, נובעת מכך שבעיניהם ניתוח כזה קשה ואינטנסיבי יותר, בהשוואה לניתוח בהרדמה כללית. נוח יותר לכירורגים לבצע את הניתוח כאשר החולה מורדם, כך שניתן להתרכז בניתוח בלבד. כאשר החולה ער, הסביבה מתמקדת בחולה, דבר המוביל לעבודה רבה יותר של הכירורג.

החוקרים עקבו אחר 1,025 נבדקים שעברו Local Thyroidectomy ע”י כירורג יחיד, במשך תקופה של 16 שנה. הפרוצדורה הכי שכיחה היתה Total Thyroidectomy, שבוצעה ב-589 נבדקים. אחריה היו Lobectomy ו-Subtotal Resections. 50% מהמקרים היו שפירים או חשודים ו-50% מהמקרים היו ממאירים.

סה”כ, 3.3% מהניתוחים דרשו מעבר להרדמה כללית. 90% מהנבדקים נחשבו לבעלי סיכון נמוך עד בינוני בניתוח זה ו-10% הוגדרו כסיכון גבוה. עם הזמן, היתה עליה משמעותית בניתוח Local Thyroidectomy לחולים בסיכון גבוה, קשישים ושמנים וכן עבור ניתוחים דו-צדדיים או במקרים של גוייטר נרחב. שכיחות ניתוח תיירואיד מקומי כפרוצדורה שאינה דורשת אישפוז, הלכה ועלתה עם הזמן. נוכחות תחלואות נוספות הורידה את הסיכוי לפרוצדורה ללא-אשפוז.

הסיבוך החמור השכיח ביותר היה נזק זמני ל-Recurrent Laryngeal Nerve (20% מהנבדקים) או נזק קבוע לאותו עצב (10% מהנבדקים).

החוקרים מאמינים כי אעפ”י שהרדמה מקומית דורשת עבודה רבה יותר, יש לה יתרון אחד בולט על-פני פרוצדורה קונבוציונאלית פידבק קולי מיידי. כאשר החולה ער, הוא יכול לדבר ואף לשיר, במהלך הניתוח וכך ניתן ללמוד על מצב עצבי מיתרי הקול. החוקרים סבורים כי זהו הניטור הטוב ביותר אחר הקול, טוב יותר מניטור העצב, אותו ניתן לבצע תחת הרדמה כללית, אך עלול לפספס נזק הגורם לשינוי הקול.

ביקורת אחת שהופנתה כנגד המחקר נבעה מהעובדה שכל הניתוחים בוצעו ע”י כירורג אחד, מיומן ביותר, שפיתח בעצמו את הפרוצדורה המקומית בשנת 1987. החששות שהועלו נגעו בשאלה באם גם מנתחים פחות מיומנים יוכלו להגיע לאותן תוצאות.

על-מנת לבחון סוגיה זו, החוקרים מתכוונים לבצע מחקר נוסף, שיראה כי ניתן ללמוד ולבצע היטב את הפרוצדורה. בנוסף, צוות החוקרים ערך מחקר שלישי בו השווה ישירות בין תוצאות פרוצדורה מקומית או כללית.

J Am Coll Surg 2005;201:375-385.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה