סרטן שד תורשתי שאיננו תלוי ב-BRCA לא קשור לסרטן השחלות (J Natl Cancer Inst)

סרטני שד התלויים במוטציות בגן ה-BRCA קשורים לעליה גדולה בסיכון לסרטן השחלות, אולם מחקר חדש מוצא כי קשר כזה איננו תקף במקרים של סוגי סרטן שד תורשתיים אחרים. אחד החוקרים, ד”ר Kauff, מסביר בראיון כי מדובר בבשורות משמחות וכי כ-50% ממקרי סרטן השד התורשתיים אינם תלויים במוטציות ב-BRCA.

למרות שיש צורך במחקרים נוספים לאימות הממצאים, הוא מוסיף, התוצאות מעידות כי הסרת שחלות מניעתית איננה הכרחית בנשים בעלות היסטוריה משפחתית של סרטן שד שלא מצויות בהן מוטציות ב-BRCA.

ד”ר Kauff מסביר כי בשנים האחרונות שכיח להציע ניתוח כריתת שחלות לנשים בעלות היסטוריה משפחתית של סרטן שד, אפילו מבלי לבצע בדיקה גנטית. אולם, הוא מפרט, התוצאות מעידות כי קביעת מצב ה-BRCA היא כלי שימושי בסיווג דרגת הסיכון ובקבלת ההחלטה להציע כריתת שחלות.

הממצאים מבוססים על מחקר שנערך בקרב 165 משפחות שבהן התגלו מקרים רבים של סרטן שד ללא מוטציה ב-BRCA.

במהלך תקופת מעקב בת 2534 שנות-חיי-אשה, אובחנו 19 מקרים חדשים של סרטן שד, בהשוואה ל-6.07 מקרים הצפויים להתגלות באוכלוסיה הכללית (p < 0.001). בניגוד לכך, המקרה היחיד של סרטן שחלות שהתגלה בקבוצת הנבדקות לא נבדל באופן מובהק סטטיסטית מ-0.66 המקרים הצפויים.

ד”ר Kauff מקווה ומצפה לכך שהממצאים יובילו להורדה בשיעור ביצוע ניתוחי כריתת השחלות המניעתיים בקרב נשים שבהן התגלה סרטן שד תורשתי. אולם, הוא מציין כי מחקרים גדולים יותר ובעלי תקופת מעקב ממושכת יותר דרושים בכדי לקבוע בוודאות שסרטן שד ללא מוטציה ב-BRCA איננו מעלה, אפילו במעט, את הסיכון לחלות בסרטן השחלות.  

לידיעה במדסקייפ

J Natl Cancer Inst 2005;97:1382-1384.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה