טיפול נגד יתר לחץ דם עשוי לסייע לקוגניציה במבוגרים (Am J Hypertens)

למבוגרים עם יתר לחץ דם קל עד בינוני ותיפקוד קוגנטיבי לקוי מעט יש עלייה בסיכון לדמנציה ואירועים קרדיווסקולרים. עם זאת, טיפול יעיל נגד יתר לחץ דם עשוי להפחית ירידה קוגנטיבית והיארעות שבץ.

בגיליון אוגוסט של American Journal of Hypertension, בדקו החוקרים האם תיפקוד קוגנטיבי משפיע על תוצאות קוגנטיביות וקרדיווסקולריות. במחקר נכללו 4937 נבדקים בגילאים 70-89 שנה עם יתר לחץ דם קל עד בינוני ובדיקת מיני מנטל של לא פחות מ-24.

החולים טופלו ב-candesartan (אטקאנד) או פלצבו. מעקב נעשה במשך 3.7 שנים בממוצע. הצוות הגדיר תיפקוד קוגנטיבי נמוך כ-24-28 בבדיקת מיני מנטל (ב-2070 חולים) ותיפקוד קוגנטיבי גבוה כ-28-30 (2867 חולים).

לשתי קבוצות על פי חלוקה קוגנטיבית היתה ירידה בלחץ דם של בערך 20/10 מ”מ כספית. ירידה גדולה יותר נצפתה באלו שקיבלו candesartan. בחולים עם תיפקוד קוגנטיבי נמוך, 91 (4.4%) פיתחו דמנציה, בהשוואה ל-28 (1%) בחולים עם תיפקוד גבוה (p < 0.001). לא נמצאו הבדלים משמעותיים סטטיסטית בין קבוצת ה-candesartan לביקורת.

היארעות אירועים קרדיווסקולרים היתה גבוהה יותר בקרב אלו עם תיפקוד גבוה. כנראה בשל גיל מבוגר יותר וגורמי סיכון קרדיווסקולרים בתחילת המחקר. שבץ לא קטלני ירד בקבוצת ה-candesartan ולא היה הבדל משמעותי בין החולים בקבוצת תיפקוד קוגנטיבי נמוך (27%) או גבוה (29%).

החוקרים הסיקו כי טיפול נגד יתר לחץ דם עשוי להפחית ירידה קוגנטיבית והיארעות שבץ בחולים אלו. בגלל סיכון קרדיווסקולרי גבוה, חולים עם תיפקוד קוגנטיבי נמוך מהווים מטרה חשובה לטיפול נגד יתר לחץ דם.

Am J Hypertens 2005;18:1052-1059

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה