תכשירי הרזיה נטולי אפדרה עשויים לגרום להשפעות קרדיו-וסקולריות חמורות (Am J Med)

לגלולות הרזיה נטולות Ephedra ישנן השפעות מעוררות על המערכת הקרדיו-וסקולריות הדומות להשפעות אפדרה, כך עולה מתוצאות מחקר אקראי מבוקר וכפול סמיות שדווח בגיליון ספטמבר של ה- American Journal of Medicine.

מאז אפריל 2004, כאשר ה-FDA אסר את השימוש באפדרה בגלל השפעות בריאותיות חמורות, החליפו תכשירי הרזיה המכילים תפוז מר (Citrus aurantium) את אלו המכילים אפדרה. שני המרכיבים העיקריים ב- C. aurantium הם synephrine ו- octopamine אשר דומים מבנית לאפיניפרין. בתכשירי הרזיה רבים מוסיפים מתילקסנטינים (Methyxanthines) כדוגמת קפאין לתכשיר. יתכן ששילוב המרכיבים גורם להשפעה הסימפטומימטית.

במחקר אקראי, מבוקר וכפול סמיות זה השתתפו 10 מבוגרים בריאים שהוקצו לקבלת תפוז מר לבד, שילוב של תפוז מר וקפאין (xenadrine EFX) או פלצבו במטרה להשוות את השפעת התכשירים השונים על לחץ הדם, קצב הלב ותסמינים נוספים שדווחו על-ידי המשתתפים.

על פי תוצאות המחקר נמצא ש-xenadrine, אך לא תפוז מר לבד, הביא לעליה משמעותית בלחץ הדם וקצב הלב בהשוואה לפלצבו.

החוקרים מסכמים שתכשירי הרזיה נטולי אפדרה כרוכים בהשפעות קרדיו-וסקולריות משמעותיות בדומה לאפדרה. ככל הנראה, C. aurantium אינו הגורם לתופעות אלו, אלא ניתן לשייכם לקפאין ולחומרים מעוררים אחרים בתכשירים השונים.

החוקרים ממליצים לבחון את יחס סיכון-תועלת של התכשירים השונים ולערוך מחקרים ארוכי טווח שיקבעו האם ההשפעות ההמודינמיות החריפות ממשיכות או פוחתות בטיפול ממושך.

עד שיתקבלו תוצאות ממחקרים נוספים, על הרופאים להזהיר את המטופלים מפני השימוש בתכשירי הרזיה נטולי אפדרה ולעקוב אחר לחץ הדם באלו המחליטים ליטול תוספים אלו. יש להימנע משימוש בתכשירים אלו במטופלים עם יתר לחץ דם, מחלות לב או מצבים אחרים שעשויים להחמיר כתוצאה מההשפעה הסימפטומימטית.

Am J Med. 2005;118:998-1003

לידיעה המלאה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה