כריתת כיס מרה מגבירה מעט את הסיכון לסרטן המעי הגס (Am J Gastroenterol)

ממחקר חדש עולה כי כריתת כיס מרה (Cholecystectomy) מגבירה במעט את הסיכון לסרטן מעי גס (Colon Cancer), אך לא ל-Rectal Cancer. תוצאות המחקר עולות בקנה אחד עם תוצאות מחקרים אפידמיולוגיים שהצביעו על הקשר בין הסרת כיס מרה וסרטן המעי הגס.

התיאוריה היא כי חשיפה מוגברת של המוקוזה למלחי מרה שניוניים ושומן לא-מעוכל, בעקבות הסרת כיס המרה, עלולה להוביל לנזק למוקוזה וכתוצאה מכך הפרעה להתרבות תאים ועד להתפתחות סרטן. החוקרים טוענים כי ההשערה שהסרת כיס מרה מגדילה את הסיכון לסרטן מעי גס (אך לא סרטן רקטאלי) מתאימה לתיאוריה זו.

במחקר עקבו אחר 55,690 גברים ונשים שעברו ניתוח להסרת כיס מרה, שכיחות Colorectal Cancer עמדה על 119 מקרים ל-100,000 שנות אדם. לעומת זאת, שכיחות Colorectal Cancer בקרב 574,668 נבדקים שלא עברו את הניתוח, עמדה על 86 מקרים ל-100,000 שנות אדם.

הקשר נשמר גם לאחר תיקנון לגורמי סיכון נוספים ל-ColoRectal Cancer.

השיעור המתוקנן של חולי Colorectal Cancer לאחר Cholecystectomy עמד על 1.32.

הקשר החיובי קיים עבור Colon Cancer (Adjusted Rate Ratio = 1.51) אך לא עבור Rectal Cancer (Adjusted Rate Ratio =1).

נוכחות אבני מרה (Cholelithiasis) הגדילה את הסיכון לסרטן המעי הגס בדרגה דומה להסרת כיס מרה, עובדה נוספת התומכת בתיאוריה כי הסיכון המוגבר נובע מחשיפה מוגברת למלחי מרה.עם זאת, החוקרים כותבים כי עבור החולה הספציפי, עליה כה קטנה בסיכון צריכה להוות משקל קטן בלבד בהחלטה לביצוע ניתוח להסרת כיס מרה. אולם, לאור השכיחות הגבוהה של אבני מרה והסרת כיס מרה באוכלוסיה הכללית, אעפ”י שמדובר בעליה קטנה בסיכון בלבד, היא בעלת משמעות לבריאות הציבור.

לסיכום, החוקרים טוענים כי דרוש מחקרים נוספים בכדי לקבוע אם יש מקום להחמיר את בדיקות הסקר לסרטן מעי גס באוכלוסיית חולים זו.

Am J Gastroenterol 2005;100:1813-1820

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה