אולטראסאונד עוברי מגלה הפרעות בתפקוד בלוטת התריס בעובר (J Clin Endocrinol Metab)

לפי מחקר חדש עולה, כי הדמייה בעזרת אולטראסאונד עוברי, יעילה בזיהוי של הפרעות בתפקוד בלוטת התריס בעובר.

החוקרים כותבים, כי עוברים לאימהות עם מחלת גרייבס, עלולים לפתח תת-פעילות או פעילות יתר של בלוטת התריס, כתוצאה ממעבר של נוגדנים הקשורים במחלה דרך השלייה. על אף שאין מידע רב על ההשלכות של מצב זה, גילוי מוקדם חיוני לטיפול מוצלח.

במחקר השתתפו 72 אימהות, עם מחלת גרייבס בעבר או בהווה. החוקרים ניטרו את מצב האמהות ועובריהן משבוע 22 להריון ועד ללידה. בוצעו בדיקות אולטראסאונד, על מנת לקבוע את הגודל של בלוטת התריס ואת בשלות העצמות בעוברים, והאימהות עברו הערכות של תפקודי בלוטת התריס ושל הנוגדנים בדם.

מבין 72 העוברים, ל- 31 (43%) היו אימהות שהיו שליליות לנוגדנים כנגד הרצפטור לתירוטרופין ולא קיבלו תרופות נוגדות בלוטת התריס (ATD), בשלבים המאוחרים של ההריון. הבדיקות של כל העוברים האלו היו תקינות. מבין שאר 41 העוברים, ל- 30 (73%) היו בדיקות תקינות אחרי 32 שבועות.

ב- 11 העוברים הנותרים, נתגלה גויטר בבדיקת האולטראסאונד בשבוע ה- 32, ולאחר מכן אובחנה וטופלה הפרעה בתיפקודי התריס. עובר אחד נפטר ו- 10 העוברים הנותרים טופלו בהצלחה, עם תפקודי תריס תקינים או כמעט תקינים בלידה.

לפי חישובי החוקרים, בבדיקת אולטראסאונד שנעשית בשבוע ה- 32, הסגוליות והרגישות של גילוי הפרעה בתפקודי התריס של העובר, הן 100% ו- 92% בהתאמה.

החוקרים מסכמים, כי בנשים עם מחלת גרייבס בעבר או בהווה, בדיקת אולטראסאונד היא בדיקה מצוינת על מנת לזהות הפרעות בתפקוד בלוטת התריס בעובר.

J Clin Endocrinol Metab. Posted online Aug. 23, 2005.

לידיעה המלאה במדסקייפ

לתקציר המאמר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה