פסאודופדרינים אורלים מעלים מעט לחץ דם סיסטולי וקצב לב (Arch Intern Med)

מטה אנליזה שפורסמה בגיליון אוגוסט של Archives of Internal Medicine מעריכה את השפעת פסאודופדרין על לחץ דם וקצב לב.

פסאודופדרין אורלי נפוץ בטיפול סימפטומים של שפעת, אך השפעתו על לחץ דם וקצב לב אינה ידועה. מספר דיווחים מהספרות הציעו כי סימפטומימיקים אורלים עלולים להעלות לחץ דם לרמות מסוכנות, בעוד שדיווחים אחרים ציינו כי הסכנה שבתרופות אלו מוגזמת. ה-FDA המליץ בנובמבר 2000 כי תרופות המכילות פנילפרופנולמין יוזכרו בגלל דאגה בנושא עלייה בהיארעות שבץ המורגי.

החוקרים ציינו כי יותר מ-135 מוצרי OTC, תרופות מרשם ומפחיתי גודש מכילים פסאודופדרינים אורלים.

בכדי לקבוע האם פסאודופדרינים גורמים להעלאה משמעותית קלינית בלחץ דם או קצב לב, בדקו החוקרים במאגרי מידע מחקרים שכללו שימוש בפסאודופדרינים במבוגרים.

24 מחקרים שכללו מידע על סימני חיוניים, כולל 1,285 מטופלים. למרות שפסאודופדרינים גרמו לעלייה קטנה אך משמעותית בלחץ דם סיסטולי  (0.99 מ”מ כספית, 95%, 0.08-1.90) וקצב לב (2.83 ביטים לדקה, 95%, 2.0-3.6), לא היתה השפעה על לחץ דם דיאסטולי (0.63 מ”מ כספית, 95%, -0.10 עד 1.35). לחולים עם יתר לחץ דם מאוזן היתה עלייה בלחץ דם סיסטולי בשיעור דומה (1.20, 95%, 0.56-1.84).

עלייה בלחץ דם היתה גדולה יותר עם מינונים גדולים יותר ופורמולות לשחרור מיידי, אשר להם היה יחס מנה-תגובה ללחץ דם דיאסטולי וסיסטולי וקצב לב. משך קצר יותר של שימוש היה קשור לעלייה גדולה יותר בלחץ דם. מחקרים שכללו יותר נשים הראו השפעה מופחתת על לחץ דם וקצב לב.

פסאודופדרין העלה באופן מתון לחץ דם סיסטולי וקצב לב. השפעות אלו הן המשמעותיות ביותר בפורמולות לשחרור מיידי, במינונים גבוהים יותר ובמתן לטווח קצר. חולים עם לחץ דם מיוצב אינם בסיכון גבוה יותר לעליית לחץ דם בשימוש בפסאודופדרין יחד עם תרופות נגד יתר לחץ דם.

לא היו תופעות חמורות באף אחד מהמחקרים. החוקרים ציינו אירוע נדיר אחד, תגובת אידיוסינקרטיה.

מיגבלות המחקר כללו מספר לא מספיק של חולים קשישים בכדי להגיע למסקנות באוכלוסיה זו, הערכות של אלמנט בטיחות אחד (לחץ דם קוצב לב), דיווחים על ערכים ממוצעים ולא נתונים אינדיבידואלים, ועוד.

השפעות פסאודופדרינים עלולות להיות חשובות בהתחשב בשימוש הנרחב. יש להעריך בזהירות יחסי תועלת סיכון לפני שימוש בחולים עם סיכון לעליית לחץ דם וקצב לב. החוקרים ממליצים כי הרופאים ינחו את החולים עם מחלה קרדיווסקולרית לערות מעקב על לחץ הדם לאחר התחלת הטיפול.

לידיעה במדסקייפ

Arch Intern Med 2005;165:1686-1694

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה