שימוש בגרבי מניעה טיפוליות המפחיתות את הלחץ על כף הרגל בחולי סוכרת (Diabetes Care)

תוצאותיו של מחקר קטן שפורסם לאחרונה מעידות כי שימוש בגרבי מניעה להגנה על כפות הרגליים עשוי להפחית את הלחץ על סולית כף הרגל בתוך הנעל בחולי סוכרת המצויים בסיכון גבוה. החוקרים כותבים כי לחץ גדול על הסוליה מוכר כגורם סיכון להתפתחות כיבים ברגל הסוכרתית הנוירפתית.

החוקרים בדקו האם שימוש בגרבי מניעה להגנה על כפות הרגליים מסייעות בהפחתת הלחץ בקרב 19 חולי סוכרת עם נוירופתיה פריפרית. 15 מהנבדקים היו גברים, גיל הנבדקים הממוצע היה 65.5 שנים, ובאף אחד מהם לא נמצאו כיבים בעת תחילת המחקר.

לגרב המיוחדת מבנה בעל שתי שכבות: שכבה חיצונית מרופדת המגנה על כף הרגל, ושכבה פנימית העשויה סיבים להפחתת החיכוך במשטח המגע של הגרב וכף הרגל. החוקרים מדדו את ההבדלים בשטח המגע המקסימלי ובלחץ המופעל על כל כף הרגל ועל החלק הקדמי, ואת הלחץ באזורי הלחץ המירבי. השפעות השימוש בגרביים הושוו להשפעות השימוש בגרביים רגילות שנרכשו בסופר-מרקט.

שימוש בגרבי המניעה גרר עליה מובהקת סטטיסטית בשטח המגע המקסימלי של כף הרגל (11 ס”מ, עליה של 7.9%, ערך p < 0.01). בנוסף הופיעה ירידה של 5.4 ק”ג (8.9%) בלחץ הכולל על כף הרגל (ערך p < 0.01). ברגל הקדמית, גדל השטח ב-14.2%, עם ירידה של 10.2% בלחץ המירבי על הרגל הקדמית.

החוקרים מסבירים כי בניגוד לגרבים הקונבנציונאלים, שעוביים עמד על כ-0.7 מ”מ, עוביים של הגרביים הטיפוליות עומד על כ-2.7 מ”מ סביב לבהונות, באזור ה-metatarsal phalangeal, ובאזור העקב. הם מוסיפים כי למרות ש-2 מ”מ מעלים רק במעט את נפח הגרב בתוך הנעל, דרושה התאמה נוספת של הנעליים כשרוצים להשתמש בהם, בכדי להמנע מעליה מקומית בלחץ המופעל על כפות הרגליים.

החוקרים מציינים כי שינוי בסוג הגרביים אותם לובשים חולי הסוכרת הוא דרך פשוטה וכדאית כלכלית לגונן על כפות הרגליים המצויות בסיכון. הם קוראים לביצוע מחקרים אורכיים נוספים בכדי לבדוק האם שילוב שימוש בריפוד להפחתת חיכוך בגרבי הטיפול שימושי במניעה ראשונית או שניונית של הופעת כיבים בכפות הרגליים הסוכרתיות.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה