סימני אזהרה מוקדמים לאלצהיימר מופיעים בתחומים קוגנטיבים שנים לפני אבחון רשמי

באמצעות שילוב עשרות מחקרי אלצהיימר, קיבלו פסיכולוגים תמונה ברורה לגבי בעיות קוגנטיביות בחולים שיפתחו מחלת מוח דגנרטיבית. האנליזה חשפה כי אנשים מראים סימני אזהרה בתחומים קוגנטיבים שנים לפני האבחנה הרשמית.הממצאים מופיעים בגיליון יולי של Neuropsychology.

האנליזה כללה 1,207 חולי אלצהיימר פרה קלינים (כשהמחה התפתחה מאוחר יותר) ו-9,097 נבדקי ביקורת בריאים.

נוירופסיכולוגים רוצים להבין את שלב הפרה קליני משתי סיבות: ברמה התיאורטית, להבין את המעבר מהזדקנות נורמלית לדמנציה וכך להבין איך מתפתחת מחלה. וברמה הקלינית, הטיפול יכול לפעול בצורה הטובה ביותר כשהרופאים יכולים לזהות חולים בסיכון מוקדם ככל האפשר.

האנליה הראתה כי לא משנה מהו סוג המחקר, אנשים בשלב הפרה קליני הראו ליקויים ביכולת קוגנטיבית כללית, אפיזודות זכרון, מהירות תפיסה, תיפקוד ומעט ליקויי דיבור, תפיסה מרחבית, ותשומת לב. לא היו ליקויים פרה קליניים בזכרון ראשוני.

אופי הבעיה עקבי עם פגיעות במבנים ותיפקודים במוח הרבה לפני אבחנת המחלה. ליקויים פרה קליניים דומים למדי לאלו שנראו בהזדקנות רגילה, כמו בעיות זכרון ותפיקוד קוגנטיבי. בעיות אלו יוחמרו באלו שיאובחנו מאוחר יותר כסובלים מדמנציה.

אין הבדלים ברורים בין קשישים נורמלים מעל גיל 75 לסימנים פרה קלינים. זהו אתגר לאבחון מוקדם מדוייק.

המידע תומך בקונצנזוס כי תקופה פרה קלינית של אלצהיימר מאופיינת בהתחלה מוקדמת ולאחריה יציבות יחסית עד כמה שנים לפני האבחנה.

גישה זו תאפשר לרופאים לחזות ביתר דיוק את סבירות המחלה.

המחקר מצא כמה דפוסים מעניינים. בתחילת המחקר, אנשים מתחלת לגיל 75 היו עם יותר ליקויים לעומת אלו מעל גיל 75. הליקוי היה גם משמעותי יותר בחולים עם פחות משלוש שנים עד לאבחון. ממצאים אלו מציעים כי ליקויים פרה קליניים גדולים יותר כשהמחלה מתחילה בגיל צעיר ומתקדמת מהר יותר, בשל פגיעות מוח נרחבות וחמורות יותר בקרב צעירים.

לידיעה בדוקטור’ס גייד

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה