olanzapine יעיל יותר מלית’יום בטיפול בהפרעה בי-פולרית (Am J Psychiatry)

על-פי תוצאותיו של מחקר אקראי מבוקר שארך 12 חודשים, נראה ש-olanzapine עדיף על לית’יום במניעת הישנות של אפיזודה מאנית ומעורבת בחולים הסובלים מהפרעה בי-פולרית.

במחקר השתתפו 543 חולים בעלי היסטוריה של שתי אפיזודות מאניות או מעורבות במהלך 6 שנים שהתקבל בהם דרוג כולל של 20 לפחות בסקאלת ה-Young Mania Rating Scale. הנבדקים קיבלו טיפול משולב באמצעות olanzapine ולית’יום באופן גלוי במהלך 6-12 שבועות.

431 החולים שהתאימו לקריטריוני ההפוגה הסימפטומטית חולקו באקראי ל-52 שבועות של טיפול יחיד באופן כפול-סמיות באמצעות 5-20 מ”ג ליום של olanzapine (כ-217 חולים) או של לית’יום (רמת מטרה בדם של 0.6-1.2meq/litre).

הישנות סימפטומטית התרחשה ב-65 מהחולים שטופלו באמצעות olanzapine וב-83 מהחולים שקיבלו לית’יום. ממצאים אלה הובילו לנקודת הסיום במחקר, העדר נחיתות של מתן טיפול ה-olanzapine ביחס ללית’יום במניעת הישנות.

התוצאות המשניות מעידות כי בהשוואה לחולים שטופלו באמצעות לית’יום, נמצא בחולים שקיבלו olanzapine סיכון מופחת להישנות של אפיזודה מאנית או של אפיזודה מעורבת (28.1% לעומת 14.3%). הישנות של דיכאון התרחשה ב-15.7% וב-10.7% מהחולים בקבוצת ה-olanzapine ובקבוצת הלית’יום, בהתאמה.

בחולים שטופלו באמצעות olanzapine הופיע גם שינוי ממוצע גדול יותר במשקל במהלך תקופת המחקר כפול הסמיות, בהשוואה לחולים שנטלו לית’יום (עליה ממוצעת של 1.8 ק”ג לעומת ירידה ממוצעת של 1.4 ק”ג, בהתאמה). שתי התרופות נסבלו היטב בקרב החולים.

לתקציר הידיעה

Am J Psychiatry 2005;162:1281-1290.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה