מדענים פיתחו שיטה לבנית עצם תוך-גופית (PNAS)

על-פי דיווח שפורסם לאחרונה, מדענים פיתחו שיטה לבניה של עצם או סחוס חדשים בתוך הגוף. אחד החוקרים, ד”ר Shastri, מסביר בראיון כי הנדסה אוטולוגית של עצם חיונית ופונקציונלית הפכה למציאות וכי השיטה שפותחה עומדת בקריטריונים הקליניים של חיוניות, תיפקוד, מידת פולשנות מינימלית, והתאמה לשימוש במערך ניתוחי.

החוקרים יצרו במכוון חלל תחת לפריאוסטאום בעצם ה-tibia בארנבות, הזריקו לחלל ג’ל ביו-קומפטבילי של calcium alginate, ועקבו אחר ההתקמות במהלך 12 שבועות. קפילרות ותאים פריאוסטיים החלו להסתנן לחלל ביום השלישי וכעבור שבועיים, נצפתה הופעה של woven bone הדומה לעצם המופיעה בהתגרמות תוך-ממברנלית.

כעבור 6 שבועות, נמצאו בעצם החדשה כל הסמנים ההיסטולוגיים של עצם טבעית והמאפיינים המבניים של עצם דחוסה. חוזקה ודחיסותה של העצם החדשה שנוצרה אופייניים לעצם דחוסה. לאחר השתלה אוטולוגית, עברה העצם המהונדסת עיצוב מחדש והשתלבה בעצם הסובבת אותה בתוך 6 שבועות.

עוד מדווחים החוקרים, כי באמצעות שינוי התנאים המקומיים (שכלל השרית היפוקסיה ויצירת סביבת ביו-ריאקטור), הושרתה יצירה של סחוס במקום עצם בחלל תחת הפריאוסטאום. ד”ר Shastri מסביר כי השיטה מאפשרת להימנע מהצורך להוציא חומר מה-iliac crest, תהליך כואב ופולשני, ומאפשרת לרופא לעקוב אחר ההתקדמות ברקמה לפני ההשתלה.

ד”ר Shastri מוסיף כי מכיון שאין צורך בתאים להשתלה או למתן פקטורי גידול או מולקולות אחרות לחולים, הזמן קצר וניתן להימנע מהסיכונים הכרוכים בהשתלת עצם מאדם אחר או מגופה, שכן מדובר בעצם אוטולוגית. הוא מסכם כי כבר הודגם שניתן ליצור חלל ביו-ריאקטור בגפה אנושית בגופות, ולכן צפויות תוצאות חיוביות גם בבני אדם חיים.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה