מתן טיפול משולב תלת-תרופתי מפחית את הסיכון להופעת עמידות של נגיף ה-HIV באם הרה ובילוד

תוצאותיו של מחקר פרוספקטיבי אקראי שנערך בנשים הרות נשאיות של HIV מעידות כי כי תוספת שילוב של lamivudine ו-zidovudine (שם מסחרי: Combivir) לטיפול באמצעות nevirapine (או Viramune) מפחיתה את הסיכון להופעת זני HIV-1 עמידים לטיפול באמהות ובילדים.

החוקרים חילקו את הנבדקות ההרות באקראי ל-3 קבוצות: קבוצת ביקורת לה ניתנה מנה יחידה של nevirapine בלבד במהלך הלידה האקטיבית, ולילודים זמן קצר לאחר הלידה; קבוצה שקיבלה nevirapine יחד עם lamivudine-zidovudine במהלך 4 ימים; וקבוצה שקיבלה את הטיפול המשולב במהלך שבוע. החוקרים הפסיקו את הטיפול שניתן לקבוצת הביקורת בשלב מוקדם משום שמוטציות עמידות הופיעו במידה פחותה בהרבה בשתי קבוצות הניסוי בקרב התינוקות והאמהות.

מוטציות ה-HIV עלולות לפגוע בפעילות התרופות האנטי-ויראליות מקבוצת ה-nonnucleoside reverse transcriptase inhibitors (או NNRTIs). ד”ר McIntyre, שהציג את הממצאים, מסביר כי לא ברור מהי המשמעות הקלינית של עמידות כזו, אך ברור שכדאי לנסות למנוע את הופעתה.

במחקר נבדקו 226 אמהות ו-228 ילודים, כזוגות של אם וילוד וכתינוקות בפרט, במהלך תקופת מעקב בת 6 שבועות. ב-41 (60%) מתוך 68 האמהות בקבוצת הביקורת הופיעה עמידות ל-NNRTI, לעומת 8 (12%) מתוך 67 הנבדקות שטופלו במהלך 4 ימים ו-7 (10%) מתוך 68 הנבדקות שטופלו במהלך 7 ימים.

שיעור ההעברה הכללי של הנגיף לילודים עמד על 10.5% כעבור 6 שבועות, ועמידות ל-NNRTI נצפתה רק בקרב הילודים שהודבקו בעודם ברחם. ב-66% מהילודים בקבוצת הביקורת נמצאו מוטציות עמידות, בהשוואה ל-0% בשתי קבוצות הטיפול האחרות. החוקר מסביר כי המספרים קטנים בשל מיעוט הילודים שהודבקו.

החוקרים לא הבחינו בתופעות לוואי כתוצאה מהוספת טיפול ה-lamivudine-zidovudine ל-nevirapine. למרות סגירתה של קבוצת הביקורת, ממשיכים החוקרים לגייס נבדקות ל-2 קבוצות הטיפול בתקווה לאסוף מספיק מידע בכדי לקבוע מהו משך מתן הטיפול האופטימלי ב-lamivudine-zidovudine.

ד”ר Dabis, שהנחה את המפגש במהלכו הוצגו הממצאים, מסביר בראיון כי המחקר מראה שניתן להשתמש ב-nevirapine באם ובילוד, ובאמצעות הוספת כמה ימי טיפול בתרופות הנוספות ניתן להפחית את הסיכון להופעת מוטציות עמידות של הנגיף. הוא מוסיף כי התערבות פשוטה ויעילה זו מצמצמת את הסיכון להופעת תגובה מוגבלת לטיפול בעתיד וכי מידע שיתקבל ממחקרים אחרים בתחום יחשוף את הדרך הפשוטה ביותר להפחית את הסיכון להופעת עמידות לטיפולים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה