מתן תוסף קראטין מועיל בחולי COPD (ה-Thorax)


בחולים הסובלים ממחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD) ונוטלים תוסף קראטין מצטברת מסה נטולת שומן, מופיעה עליה בכוח ובסיבולת השרירים הפריפריים ומשתפר המצב הבריאותי. אולם, לא עולה קיבולת הכושר הגופני הכולל, כך על-פי מחקר שנערך בבריטניה.

החוקרים כותבים כי הדלדלות וליקוי בתפקוד שרירי השלד הם חזאים חזקים ובלתי-תלויים לתמותה בחולי COPD וכי תוסף תזונה המכיל קראטין שכיח בשימוש באנשים בריאים בכדי להעלות את מסת השריר ואת ביצועי הכושר הגופני. החוקר הראשי, ד”ר Fuld, מציין בראיון כי בחולי COPD מצויה רמת קראטין נמוכה בשרירים.

בכדי לבדוק האם מתן התוסף מועיל בחולי COPD, חילקו החוקרים באקראי 38 חולים הסובלים מ-COPD מדרגת חומרה בינונית עד חמורה לקבלת תוסף פלצבו (פולימר גלוקוז במינון 40.7 גרם) או תוסף קראטין (creatine monohydrate במינון 5.7 גרם וגלוקוז במינון 35 גרם).

התוסף ניתן לחולים 3 פעמים ביום במהלך שבועיים (תקופת העמסה). לאחר מכן השתתפו החולים בתוכנית שיקום נשימתי ללא אישפוז במקביל למתן תוסף חד-יומי במהלך תקופה בת 10 שבועות . החוקרים בדקו את תיפקוד הריאות, הרכב הגוף וביצועי הכושר הגופני בחולים בתחילת המחקר (38 נבדקים), לאחר תקופת ההעמסה (36 חולים), ולאחר השלמת תוכנית השיקום (25 חולים).

לא נתקבלו הבדלים מובהקים סטטיסטית בין שתי הקבוצות מבחינת ביצועי הכושר הגופני. מתן קריאטין העלה את המסה ללא שומן ב-1.09 ק”ג לאחר תקופת ההעמסה וב-1.62 ק”ג לאחר השיקום. בחולים שנטלו קראטין הופיעו שיפורים בביצועי השרירים הפריפריים ובסיבולת הגופנית. שיפורים בעלי משמעות קלינית באיכות החיים הקשורה לבריאות נצפו לאחר מתן קריאטין בשילוב עם השיקום.

ד”ר Fuld מסביר כי קראטין, המשמש הרבה ספורטאים בריאים, מסייע לחולי COPD להעלות את מסת השריר, לצבור כוח וסיבולת שרירים ולהרגיש טוב יותר, ולכן לשפר את איכות חייהם. הוא מוסיף כי יתכן שניתן להשתמש בו ברבים מחולים אלה. הוא מציין כי מדובר בחומר טבעי, המצוי בכמויות גדולות בדגים ובבשר, וכי הוא נמכר ללא הגבלה בחנויות הטבע והספורט.

במאמר מערכת מצורף מצוין כי האתגר כיום הוא לבצע מחקרים אקראיים ומבוקרים גדולים, שכוחם יספיק בכדי להצביע על שינויים קליניים חשובים במצב הבריאותי בחולים. עוד נכתב כי לאחר מכן ניתן יהיה לקבוע כמה שימושי מתן תוסף הקראטין במסגרת הטיפול המורכב של שיקום נשימתי בחולי COPD.

לידיעה במדסקייפ

Thorax 2005;60:531-537.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה