דיאטת WELL יעילה יותר מדיאטה דלת שומן רגילה להפחתת לחץ דם (Am J Clin Nutr)

חוקרים אוסטרלים מדווחים כי דיאטת WELL עם מטרות ספציפיות לצריכת פירות, ירקות ומוצרי חלב יעילה יותר מדיאטה דלת שומן רגילה בהפחתת לחץ דם.

ד”ר קאריל נואסון ושותפים מאונ’ דיקין בברווד כללו 54 מתנדבים גברים במחקרם. כפי שדווח בגיליון מאי של American Journal of Clinical Nutrition, לנבדקים היה BMI של 25 עד 35, עם לחץ דם סיסטולי של 120 מ”מ כספית או יותר ודיאסטולי של 80 מ”מ כספית או יותר. בערך שליש מהם קיבלו תרופות להורדת לחץ דם.

27 נרשמו באקראי לדיאטת WELL, שכללה 4 או יותר מנות פירות ביום, 4 או יותר מנות ירקות ביום, 3 או יותר מנות מוצרי חלב דלי שומן ביום, דגים לפחות 3 פעמים בשבוע, ואגוזים לא מלוחים 4 פעמים בשבוע. בשר אדום מוגבל עד 2 מנות בשבוע.

27 נבדקים אחרים נרשמו באקראי לקבלת דיאטה דלת שומן, עם המלצה להגביל צריכת מזון בעל ערך קלורי גבוה, להפחית צריכת שומן רווי, לצרוך מזונות צמחיים בעיקר, מוצרי חלב דלי שומן, להגביל גבינה וגלידה לפעמיים בשבוע, לצרוך בשר רזה ולהימנע ממזון מטוגן.

הנבדקים בשתי הקבוצות התבקשו להמעיט בצריכת משקאות המכילים קפאין עד 4 ליום ומשקאות אלכוהולים עד 4 בשבוע. לכולם הומלץ להשתתף בפעילות גופנית בעוצמה בינונית למשך 30 דקות ברוב או בכל ימות השבוע, ולבדוק לחץ דם בבית.

אחוז הירידה במשקל לא היה שונה משמעותית בין הקבוצות (5%-6% ב-12 שבועות). עם זאת, לחץ דם סיסטולי ירד באופן משמעותי בקבוצת WELL לעומת קבוצת דיאטה דלת שומן, 5.5% לעומת 1.4% (p = 0.005), וכן לחץ דם דיאסטולי (6.4% לעומת 1.0%, p = 0.001).

שאלוני מזון הראו כי רק נבדקי קבוצת WELL דיווחו על צריכת מוצרי חלב וירקות גבוהה יותר בהשוואה לתחילת המחקר (p = 0.001 לשניהם). החוקרים ראו גם ירדה גדולה יותר בשומן, שומן רוון ונתרן בקבוצת WELL, ועלייה באחוז האנרגיה מחלבון ופחמימות, וכן צריכה גבוהה יותר של אשלגן, סידן, מגנזיום וזרחן לעומת קבוצת דיאטה דלת שומן.

החוקרים הסיקו כי דיאטה הכוללת פחות נתרן ושומן רווי ויותר אשלגן, סידן, מגנזיום וזרחן, וכן פעילות גופנית המעודדת מאזן אנרגיה שלילי משיגה ירידה משמעותית יותר בלחץ דם מאשר דיאטה דלת שומן.

Am J Clin Nutr 2005;81:983-989

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה