צחוק עלול לעורר התקפי אסטמה

ממצאים שהוצגו בועידה השנתית של ה-American Thoracic Society מעידים כי יותר ממחציתם של חולי האסטמה עלולים לחוות התקף בעקבות צחוק.

החוקרים מסבירים כי 58% מהחולים מדווחים כי צחוק גרם להם להתקף אסטמה וכי על הרופאים לתת על כך את הדעת וליידע בהתאם את החולים. אחד המשתתפים בכינוס, ד”ר Ries, מציין כי הדבר סביר שכן הצחוק משפיע מקומית על דרכי האוויר וגורם לתנועה של דרכי האוויר יחד עם תגובה רגשית.

החוקרים ביצעו אנליזה להבנת הגורמים להתקפים בקרב 235 חולי אסטמה שנרשמו לתוכנית טיפול במחלה בת 18 חודשים, שנסתיימה באוקטובר 2003.

במסגרת ההערכה הראשונית שנערכה בנבדקים, הם דיווחו על הגורמים המעוררים את התקפי האסטמה שלהם. החולים סווגו לשתי קבוצות של 132 חולים שבהם הושרו התקפים בעקבות צחוק ושל 103 חולים שבהם לא הושרו התקפים בעקבות צחוק. בחולים בוצעה הערכה כללית שבחנה את הגורמים האחרים להתקפי אסטמה, את חומרת המחלה ואת המהלך הקליני שלה, הכולל את הביקורים בחדר המיון ואת האישפוזים בשל המחלה.

לא נמצאו בין שתי הקבוצות הבדלים אחרים הנוגעים לגורמים להתקפי האסטמה, הכוללים חשיפה לפריחת דשא, אבקות צמחים, אויר קר, אבק, פרוות בעלי-חיים, עובשים, אלכוהול, מזונות שונים, ובעיות של זרימה חוזרת מהקיבה לושט ושל תגובות דחק. כמו כן לא נמצאו בין הקבוצות הבדלים סטטיסטיים מבחינת גיל הנבדקים, משך המחלה או ההיסטוריה המשפחתית שלהם.

החוקרים מצאו גם כי המהלך הקליני של המחלה בחולי שתי הקבוצות היה דומה, כשבשתי הקבוצות נמצאו מספרים דומים של ביקורים בחדר המיון ושל אישפוזים. גם חומרת המחלה לא נמצאה בהתאמה להתעוררות התקפים בעקבות צחוק.

אולם, החוקרים גילו כי התקפי אסטמה המתעוררים בשל פעילות גופנית היו שכיחים יותר בחולים הסובלים מהתעוררות התקפי אסטמה בעקבות צחוק, כש-61% מהם סבלו גם מהתקפים המושרים בשל אימון גופני, לעומת 35% בלבד מהחולים שבהם לא התעוררו התקפים בשל צחוק.

אחד החוקרים, ד”ר Garay, מסביר כי הסימפטומים הראשונים של התקף אסטמה המתעורר בעקבות צחוק הינם שיעול, כיווץ של החזה וקוצר נשימה, וכי לא נמצאה חשיבות להבדל בין צחקוק, גיחוך או צחוק בטני.

הוא מציין כי 53% מהחולים שמחלתם נמצאה מבוקרת היטב עדיין סובלים מהתקפים המתעוררים בשל צחוק. לדבריו, הימצאות ההתאמה היחידה של התופעה להתעוררות התקפים בעקבות פעילות גופנית עשויה להצביע על מנגנון פיזיולוגי משותף שעשוי להסביר את הקשר בין שני הגורמים.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה