ישראל בחדשות הרפואה העולמיות: הרשויות יפעלו להפסקת ביצועם של ניסויים רפואיים ללא אישור בחולים

משרד הבריאות יצא בשבוע שעבר בהצהרה כי הרשויות בישראל עומדות להדק את הפיקוח בעקבות חקירה שחשפה מידע אודות ביצוע מחקרים ללא אישור בילדים, בחולים פסיכיאטריים ובקשישים.

דו”ח מבקר המדינה מצא כי באחד מבתי החולים בארץ חתמו 40 חולים גריאטריים על טפסי הסכמה להשתתפות בניסויים, חלקם תוך שימוש בטביעת אצבעות בלבד, אפילו כשהם סובלים ממחלה נפשית, כולל מחלות שטיון.

הדו”ח מותח ביקורת חריפה באמצעי התיקשורת בישראל, כשכותרת אחת הגדירה את הפרשיה כשערוריה, וכותרת אחרת יצאה בהאשמה אודות רשלנות של משרד הבריאות.

הדו”ח מפרט כי חולה בבית חולים אחד נפטר יום לאחר שהשתתף בניסוי לא ספציפי, אך החקירה בעניין החלה רק כעבור כמה חודשים.

בכמה בתי חולים בוצעו ניסויים בתרופות בקרב ילדים ללא קבלת האישורים הדרושים לכך מהוריהם של הילדים או ללא חלוקת טפסים המכילים הסברים ספציפיים אודות אופי הניסוי.

שר הבריאות, דני נווה, אמר השבוע כי הוא היה המום בקריאת ממצאי הדו”ח. דובר של משרד הבריאות החל בטיפול בנושאים שהועלו בדו”ח עוד לפני פרסומו.

השר מסביר כי ננקטו צעדי פיקוח נוספים בכדי לוודא כי המחקרים דבקים בפרוצדורות הרפואיות הכלליות הנאכפות על-ידי משרד הבריאות מאז לפני יותר משנה.

הוא מוסיף כי גם בכנסת נידנת חקיקה בענין מערכת מינהל הבריאות.

בתי החולים בישראל חברים באמנת ארגון הבריאותה עולמי אודות ביצוע מחקרים רפואיים משנת 1964, המחייבת אותם להבטיח קיום של בקרה מתאימה על-ידי ועדות מיוחדות.

דו”ח מבקר המדינה מתאר דפוס של בטיחות לא מספקת הקיים בועדות הבריאות וטוען כי בכמה מקרים לא נמצאה הערכה הולמת של הניסויים, במיוחד בניסויים שנערכו בקרב חולים קשישים, חולים צעירים וחולים פסיכיטריים.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה