שיעור השמנת היתר בישראל – בדומה לארה”ב (IMAJ)

בישראל שיעור הסובלים מהשמנת יתר דומה ומקביל לזה הידוע בארה”ב. המגזר הסובל מהשמנת יתר באופן חריג בישראל הוא נשים ערביות מבוגרות שכ-70% מהן סובלות מהשמנת יתר.

כך עולה ממימצאי סקר ההשמנה הישראלי המתפרסם בגיליון אפריל של IMAJ. החוקרים בראשות ד”ר ליטל קינן-בוקר ביקשו למצוא את השכיחות של משקל יתר והשמנת יתר בקרב האוכלוסיה הישראלית, וזאת על בסיס המחקר הראשון שבוצע (הנקרא MABAT ) . לצורך כך החוקרים ביצעו עוד בשנת 1999-2000 מחקר שהתבסס על מדגם של 3,246 שייצג את האוכלוסיה הישראלית בגילים 25 עד 64.

המחקר הנוכחי כלל מימצאים אלה יחד עם נתונים מלאים של גובה ומשקל של 2,781 נסקרים. הנבדקים רואיינו ע”י הסוקרים אשר אף מדדו את משקלם וגובהם.

למעלה מ-50% מהמשתתפים היו נשים, מהן 76% יהודיות ו-24% ערביות. מרבית המשתתפים היו עם למעלה מ-12 שנות לימוד. מדד מסת הגוף, BMI , של 30 ומעלה היה שכיח יותר בקרב נשים מאשר גברים, הן בקרב יהודים והן בקרב ערבים.

שכיחות השמנת יתר עלתה עם גיל הנבדקים והגיע ל-22.4% בגברים ו-40.4% בנשים בגילאים 55-64 . שנות חינוך פחותות היו קשורות לרמות גבוהות יותר של BMI . בקרב נשים יהודיות עם השכלה אקדמית שיעור השמנת היתר היה של 13.6% בלבד, בעוד שבקרב נשים ערביות עם השכלה עממית בלבד השיעור הגיע ל-57.3%.

רגרסיה רב משתנית הראתה שהגיל הוא גורם משמעותי להשמנת יתר בגברים. לגבי נשים – גיל, השכלה (בקשר יורד)  ומוצא (ערבים ויוצאי ברית המועצות) היו גורמי סיכון משמעותיים להשמנת יתר. 

מסקנת החוקרים היא איפוא ששיעורי השכיחות של השמנת יתר בישראל דומים לאלה הידועים בארה”ב.

IMAJ 2005: 7: April: 219-223

הערת המערכת: נכון שבתחומים רבים אנו שואפים להיות “כמו באמריקה”…אבל דווקא בתחום זה ככל שנדמה פחות לאמריקאים, כן ייטב…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה