מתן sirolimus עשוי להועיל במקרים של Kaposi’s Sarcoma במושתלי כליה (N Engl J Med)

על-פי תוצאותיו של מחקר קטן שפורסם לאחרונה ניתן לטפל ביעילות בחולי Kaposi’s sarcoma לאחר השתלת כליה באמצעות העברתם לטיפול המבוסס על sirolimus.

החוקרים כותבים כי חולים שעברו השתלה רגישים להתפתחות Kaposi’s sarcoma כתוצאה ממתן הטיפול באמצעות תרופות מדכאות חיסון. הם מסבירים כי ל-sirolimus (או rapamycin), תרופה מדכאת חיסון, עשויות להיות גם השפעות נוגדות סרטן.

החוקרים הפסיקו את מתן טיפולי ה-cyclosporine והחלו במתן טיפולי sirolimus בקרב 15 מושתלי כליה שנלקחו מהם בעת האיבחון דגימות ביופסיה שבהן נמצאו עדויות להתפתחות Kaposi’s sarcoma וגם דגימת ביופסיה אחת של עור תקין. 6 חודשים לאחר תחילת מתן הטיפול ב-sirolimus נלקחו מהחולים דגימות ביופסיה נוספות, מן האתרים שבהם הופיעה Kaposi’s sarcoma. בדגימות נבדקה נוכחות של VEGF, של חלבון Flk-1/KDR, ושל Akt ו-p70S6 kinase המזורחנים, שני אנזימים במסלול האותות המהווה את יעד הפעולה של התרופה.

כל הפגעים העוריים של Kaposi’s sarcoma בכל החולים נעלמו לאחר 3 חודשים של טיפול באמצעות sirolimus. באף אחד מהחולים לא התרחשו אפיזודות אקוטיות של דחיה או שינויים בתיפקוד שתל הכליה.

רמות ה-Flk-1/KDR וה-Akt וה-p70S6 kinase המזורחנים היו גבוהים יותר בתאי ה-Kaposi’s sarcoma ורמת הביטוי של VEGF עלתה בתאים אלו ועלתה אפילו יותר בתאי העור התקינים שנמצאו סביב לפגעי ה-Kaposi’s sarcoma.

החוקרים כותבים כי טיפול באמצעות sirolimus מעכב את התפתחות ה-Kaposi’s sarcoma העורית במושתלי כליה והוכח כטיפול מדכא חיסון יעיל. הם מוסיפים כי תפקיד כפול זה של התרופה עשוי להיות חשוב במצבים אחרים שבהם חולים מושתלים מצוים בסיכון מוגבר להישנות גידולים או להתפתחות גידולים ראשוניים.

מאמר מערכת מצורף דן בשאלה האם פגעי ה-Kaposi’s sarcoma נסוגו בשל מתן טיפול ה-sirolimus, בשל הפסקת מתן טיפולי ה-cyclosporine וה-mycophenolate mofetil, או בשל שתי הסיבות יחד.

עוד נכתב כי התוצאות מחזקות את האפשרות כי ניתן להשיג איזון בין דיכוי חיסוני יעיל לבין בקרה על התפתחות סרטן בכך שהן מעידות של-sirolimus הפוטנציאל להטות את מאזן הסיכון והרווח של הדיכוי החיסוני ליצירת יתרון לאחר השתלה. הכותבים מסכמים כי המחקר מהווה תרומה חשובה משום שהוא מדגים שהשפעות בלתי-צפויות של תרופות מדכאות חיסון, כגון השפעה נוגדת סרטן של ה-sirolimus או ההשפעה האנטי-ויראלית של mycophenolate mofetil, עשויות לשנות את חוקי המשחק בין הגוף של מקבל השתל לבין התרופות למניעת דחייתו.

לידיעה במדסקייפ

N Engl J Med. 2005;352:1317-1323, 1371-1373

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה