מתן טיפול ב-simvastatin בטוח ויעיל בחולי כליה (Am J Kidney Dis)

מחקר שנערך בחולים הסובלים ממגוון מחלות כליה כרוניות מראה כי מתן הטיפול באמצעות simvastatin (במינון של 20 מ”ג ליום) הינו בטוח ומשרה שינויים פרופורציונליים בפרופילי השומנים, הדומים לשינויים הנצפים באוכלוסיה שאיננה סובלת ממחלה כלייתית.

אחד החוקרים, ד”ר Baigent, מסביר בראיון כי המחקר מראה גם שמתן טיפול באמצעות מינון נמוך של אספירין בעל מנגנון שחרור מותאם (100 מ”ג ליום) גורר עליה קלה בשיעור הפציעות ודימומים קטנים אחרים, אך לא עליה גדולה בשיעור הדימומים במערכת העיכול.

החוקרים מציינים כי חולים הסובלים ממחלת כליה כרונית מצויים בסיכון מוגבר לארועים קרדיווסקולריים ולכן עלה צורך בבדיקה ישירה ואמינה בנוגע ליכולתו של טיפול המפחית את רמת הכולסטרול או של טיפול באמצעות מתן אספירין במינון נמוך למנוע ארועים ווסקולריים ללא הופעת רעילות מוגברת בחולים אלה.

במחקר ה-First United Kingdom Heart and Renal Protection (הוא מחקר ה-UK-HARP-I) חילקו החוקרים באקראי 448 חולים הסובלים ממחלת כליה כרונית לקבלת טיפול ב-20 מ”ג simvastatin ביום או לקבלת פלצבו במינון מתאים ולקבלת טיפול ב-100 מ”ג אספירין במנגנון שחרור מותאם או לקבלת פלצבו מתאים. אוכלוסית המחקר הכילה 242 חולים לפני טיפולי דיאליזה, 73 חולים העוברים טיפולי דיאליזה, ו-133 חולים בעלי שתל כליה מתפקד.

מתן simvastatin הפחית את רמות הכולסטרול הכלליות שלא בצום בשיעור של 18%, את רמות ה-LDL-C בשיעור של 24%, ואת רמות הטריגליצרידיעם בשיעור של 13%, בהשוואה למתן פלצבו, אך לא השפיע באופן ניכר על רמות ה-HDL-C. הטיפול באמצעות simvastatin לא נקשר לסיכון מוגבר להופעת תוצאות לא תקינות בבדיקות תיפקודי הכבד או לעליה ברמות ה-creatine kinase.

כפי שצוין, מתן אספירין לא נקשר לעליה בשיעור אפיזודות הדימומים הגדולות (2% בקבוצת האספירין לעומת 3% בקבוצת הפלצבו), למרות ששיעור אפיזודות הדימומים הקטנות עלה פי שלושה (15% בקבוצת האספירין לעומת 5% בקבוצת הפלצבו).  

בקרב החולים שלפני טיפולי הדיאליזה והחולים שעברו השתלה, לא העלה מתן הטיפול באספירין את מספר החולים שעברו לקבלת טיפולי דיאליזה או שנמדדה בהם עליה בשיעור גבוה מ-20% ברמת ה-creatinine.

ד”ר Baigent מציין כי מחקר ה-UK-HARP-I היה קטן מדי בכדי לקבוע את ההשפעות הרפואיות הכוללות בנוגע לנקודות סיום, כגון התרחשות התקף לב או הופעת myopathy, וזוהי מטרתו של מחקר גדול הרבה יותר בטיפול מפחית רמת כולסטרול, מחקר ה-Heart and Renal Protection (או ה-SHARP) אליו מגויסים נבדקים כעת ב-14 מדינות.

במאמר פרשנות מצורף נכתב כי התוצאות המבטיחות העולות ממחקר ה-UK-HARP-I שולחות מסר ברור אודות הצורך לערוך ניסויים קליניים אקראיים בחולים הסובלים ממחלות כליה כרוניות כאשר הדבר אפשרי.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה