לחץ נפשי יכול לגרום לתפקוד לקוי של חדר שמאל (N Engl J Med)

לפי מחקר חדש עולה, כי לחץ נפשי יכול לגרום לתפקוד לקוי של החדר השמאלי בלב. החוקרים מדווחים, כי התפקוד הלקוי הוא הפיך וכי הוא אינו קשור במחלה של עורקים כליליים. 

במחקר השתתפו 19 חולים עם תפקוד לקוי של החדר השמאלח בעקבות לחץ נפשי פתאומי, בגיל ממוצע של 63. כל החולים עברו אנגיוגרפיה של העורקים הכליליים ואקו, ומחמישה מהם נלקחה ביופסיה משריר הלב. רמות הקתכולאמינים ב- 13 חולים עם תפקוד לקוי של החדר השמאלי על רקע של לחץ, השוו לרמות הקתכולאמינים ב- 17 חולים עם אוטם לבבי בדרגה III לפי קיליפ (killip).

מתוך 19 הנבדקים, 95% היו נשים. התסמינים הקליניים של החולים כללו כאבים בחזה, בצקת ריאות ושוק קרדיוגני. ברוב החולים נראו היפוכי גלי T מפושטים ומקטע QT מאורך בבדיקת האק”ג. ב- 17 מהחולים היו רמות גבוהות של טרופונין, אך רק בחולה אחד היתה עדות למחלה משמעותית של העורקים הכליליים באנגיוגרפיה.

בכל החולים היה תפקוד לקוי של חדר שמאל בקבלה לבית החולים ובכולם התפקוד השתפר תוך זמן קצר. הביופסיות שנלקחו משריר הלב הראו תסנינים מונונוקלארים ו- contraction-band necrosis. רמות הקתכולאמינים בחולים עם תפקוד לקוי של חדר שמאל בעקבות לחץ נפשי, היו גבוהות במידה ניכרת בזמן הקבלה, בהשוואה לחולים עם אוטם לבבי.

החוקרים הסיקו, כי לחץ נפשי יכול לגרום לתפקוד לקוי מאוד (אך הפיך) של חדר שמאל, בחולים ללא מחלה של העורקים הכליליים. הגורם העיקרי לתופעה הוא כנראה גירוי סימפטטי מוגזם.

N Engl J Med 352:539-548

לידיעה המלאה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה