המלצה בכנס ה- ACC 2005 לגבי שימוש במינון נמוך של אספירין

לקראת השעות האחרונות של כנס ה- ACC 2005, יצאה אזהרה נוספת שהתייחסה לטיפול נוגד טסיות כטיפול מונע לאירועים קרדיו-ווסקולריים: כאשר רושמים מינון יומי של אספירין (ASPIRIN), מינון נמוך בטוח יותר לשימוש.

אזהרה זו היא המסקנה העולה מניתוח סטטיסטי מקיף של 31 מחקרים רנדומליים עם השוואה לפלצבו. המחקרים כללו נתונים על 192,036 חולים.

לפי החוקרים, אין כל עדות מחקרית כי מינון גבוה יותר של אספירין, יעיל יותר ממינון של פחות מ- 100 מ”ג ליום. החוקרים טוענים, כי עד שיוכח אחרת במחקרים שיידרשו לנושא, מינון של פחות מ- 100 מ”ג יכול להיחשב כיעיל למניעה ראשונית ושניונית.

בתשעה מבין 31 המחקרים שנסקרו, החולים קיבלו פחות מ- 100 מ”ג אספירין ליום, ב- 8 מחקרים החולים קיבלו בין 100-200 מ”ג אספירין ליום, וב- 19 מחקרים החולים קיבלו יותר מ- 200 מ”ג אספירין ליום.

נמצא, כי שיעור הדימומים החמורים בקרב חולים שטופלו במינון האספירין הנמוך ביותר, היה פחות מ- 1.5%. שיעור זה גדל ל- 1.56% בקרב החולים שטופלו במינון בינוני, וליותר מ- 5% בקרב החולים שטופלו במינונים הגבוהים ביותר.

החוקרים מדווחים עוד, כי שיעור הדימומים הכולל עלה ככל שמינון האספירין עלה. ממצא מעניין שנתגלה בניתוח הנתונים הראה, כי הסיכון לדימום מוחי היה רב יותר בחולים שטופלו במינון בינוני (0.5%), בהשוואה לחולים שטופלו במינון גבוה (0.2%). החוקרים שיערו כי מדובר בעיוות של תוצאות, הנובע ממודל המחקרים שעסקו בטיפול במינון בינוני.

לפי קרדיולוג בכיר שדיבר בכנס, המחקר מספק הוכחות התומכות בטיפול באספירין במינון נמוך, מלבד במקרים בהם יש התוויות ברורות לטיפול במינון גבוה.

ACC 2005 Annual Scientific Session: Abstract 870-7. Presented March 9, 2005.

 

לידיעה המלאה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה