דאגה לגבי דיכוי יתר של שחלוף העצם על ידי Alendronate

Alendronate (fosalan), תכשיר המעכב את ספיגת העצם הוא תרופה שכיחה מאד לטיפול באוסטאופורוזיס. לאחרונה עלה חשש מדיכוי יתר של שחלוף העצם בעקבות שימוש ממושך בתרופה.

החוקרים מתארים 9 חולים שסבלו מאוסטאופורוזיס, שבזמן טיפול ממושך ב- Alendronate הופיעו אצלם שברים ספונטנים (לא בעמוד השדרה). ב-6 מהחולים נצפה איחוי מאוחר של השבר או שהשבר לא התאחה כלל במהלך הטיפול וב-4 גם לאחר הפסקתו.

 

מניתוח היסטופתולוגי של העצם בחולים הללו עולה שחל דיכוי משמעותי ביצירת העצם ובספיגתה ופני השטח של העצם היו ללא מרכיב תאי. גם יצירת המשתית היתה מופחתת מאד.

השברים הופיעו בד”כ באיזורים עשירים בעצם קורטיקלית ובאתרים אטיפים כמו מרכז הפמור, עצם הפוביס והאיסכיום.

החוקרים ציינו שבניגוד לממצאים הפתולוגים המרקרים הביוכימים לא הראו דיכוי משמעותי של פעילות היצירה והספיגה של העצם. כמו כן הם ציינו שלא היתה קבוצת בקרה.

“על סמך הממצאים הללו”, סיכמו החוקרים, “ישנה אפשרות שבמהלך טיפול ממושך ב- Alendronate יתרחש דיכוי יתר של שחלוף העצם אשר עלול להגביר את הסיכון לשברים ולעכב את הריפוי מהם ולכן יש לעקוב ולזהות סיבוך שכזה מבעוד מועד.” החוקרים הוסיפו שנראה שמתן אסטרוגן או סטרואידים בנוסף ל- Alendronate יכול להעלות את הסיכון להופעת הסיבוך הזה, אך ציינו שהוא מתרחש גם כאשר הטיפול הוא ב- Alendronate בלבד.

לידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה