הוספת ריספרידון לקלוזפין במטופלים סכיזופרניים שאינם מגיבים היטב לקלוזפין עשוייה לשפר הסימפטומים (American Journal of Psychiatry)

מטופלים סכיזופרנים שאינם מגיבים במידה מספקת לטיפול ב-clozapine (שם מסחרי – Leponex ) עשויים להנות משיפור באמצעות הוספת טיפול ב-risperidone (שם מסחרי – Risperdal ) , כך עולה ממחקר אקראי חדש המתפרסם במהדורת ינואר 2005 של American Journal of Psychiatry .

החוקרים מציינים כי מטופלים רבים המטופלים בקלוזפין מוגדרים כלא מגיבים או מגיבים באופן חלקי בלבד. יש מעט עדויות לגבי יעילות צעד הטיפול הבא במטופלים שאינם מגיבים לטיפול מונותרפי של קלוזפין במינונים המומלצים.

לכן, במסגרת מחקר זה, שהיה כפול סמיות, ונמשך 12 שבועות, 40 מטופלים סכיזופרנים שהוגדרו כלא מגיבים או מגיבים באופן חלקי בלבד לקלוזפין מונותרפי חולקו בין מינון קבוע של קלוזפין עם פלצבו או עם תוספת של 6 מ”ג ליום של ריספרידון.

מידי שבועיים החוקרים ביצעו הערכה מסוג( Brief Psychiatric Rating Scale (BPRS וכן (Scale for the Assessment of Negative Symptoms (SANS כמו גם מבחן Simpson-Angus Rating Scale להפרעות תנועה.

ממוצע ה-BPRS ומדד הסימפטומים  פחת משמעותית בשתי הקבוצות ביחס למצב הבסיס בשבוע ה-6 וה-12. עם זאת, ההפחתה הייתה גדולה יותר באופן משמעותי בקבוצת הקלוזפין/ריספרידון, כמו גם ירידה במדד ה-SANS .

תופעות הלואי היו דומות בשתי הקבוצות. למרות שמדדי Simpson-Angus Rating Scale היו נמוכים יותר בקבוצת הקלוזפין/ריספרידון לאורך המחקר, אלו עלו בשבוע ה-12 והתקרבו לאלו של קבוצת הקלוזפין/פלצבו.

בהשוואה לקבוצת הקלוזפין/פלצבו, טיפול הקלוזפין/ריספרידון לא היה קשור לעלייה במשקל, לירידה בכמות תאים גרעיניים בדם (agranulocytosis ) או התקפי כפיון.

מגבלות המחקר כוללים חוסר כוח סטטיסטי בגלל מס’ המשתתפים הקטן, והיות המימצאים פרלימניריים מכדי לקבוע את הסיבה לשיפור, וכן מינונים גבוהים יותר של קלוזפין (528.8 מ”ג לעומת 402.5 מ”ג) בקבוצה המשולבת עם ריספרידון לעומת קבוצת הפלצבו.

“במטופלים עם תגובה לא אופטימלית לקלוזפין הוספת הריספרידון שפרה את מצב הסימפטומים החיוביים והשליליים של סכיזופרניה.” כך מסכמים החוקרים וממליצים על קיום מחקרים נוספים של שילוב תרופות אנטיפסיכוטיות לאורך זמן, אשר יבחנו גם פונציאל לאפקטים של רעילות, המטלוגים, הפרעות תנועה ועויתות פנים לא רצוניות.

המחקר מומן ע”י J&J יצרנית הריספרידל.

Am J Psychiatry. 2005;162:130-136

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה