עוינות קשורה להפרעות במטבוליזם שומנים בנשים וגברים עם סיכון גבוה (Arch Intern Med )

מחקר חדש מציע כי קשר בין מחלת לב כלילית (CHD) לעוינות עשוי להיות בעקבות מכניזמים פסיכולוגיים מסויימים וכן התנהגות לא בריאה.

החוקרים מצאו כי אפילו לאחר הסתגלות להתנהגות בריאה, עוינות מגדילה את הסיכוי להפרעה במטבוליזם השומנים (LMD) בנשים עם סיכון משפחתי גבוה או ממוצע ל-CHD, ובגברים עם סיכון גבוה ל-CHD.

מחקר קודם מצא קשר מחלה כלילית לעוינות בגברים ונשים עם סיכון משפחתי גבוה ל-CHD, אך לא באנשים עם סיכון ממוצע.

הממצאים הנוכחיים של הקשר בין עוינות ו-LMD באנשים עם סיכון ממוצע היו גם כן בלתי צפויים, דיווחו החוקרים בגיליון דצמבר של Archives of Internal Medicine.

החוקרים חושדים כי גורמים נוירואנדוקרינים וכן קשרי סביבה-גנים עשויים להיות מעורבים.

החוקרים בדקו גורמי סיכון קרדיווסקולרים בגברים ונשים, 535 נשים ו-491 גברים ברמת סיכון משפחתי ממוצעת ל-CHD ו-1,950 נשים ו-1,667 גברים בסיכון גבוה. החוקרים מדדו עוינות בשלוש תת-סקלות בסקלת עוינות של קוק ומדלי.

לאחר הסתגלות להתנהגויות בריאות, נמצא קשר בין עוינות ו-LMD ורמת גלוקוז בנשים עם סיכון גבוה, בעוד ש-LMD לבד היה קשור עם עוינות בנשים עם סיכון ממוצע.

בגברים עם סיכון גבוה, מעכב שיפעול פלזמינוגן מסוג 1 וכן LMD נקשרו לעוינות, בעוד שבגברים עם סיכון ממוצע נמצא קשר רק לרמות פיברינוגן.

החוקרים הגדירו LMD כנוכחות של לפחות 4 מהבאים: לחץ דם סיסטולי של 140 מג’/דציליטר או יותר או לחץ דם דיאסטולי של 90 ומעלה; ערכי גלוקוז בצום של 126 מג’/דציליטר או גבוה יותר או שימוש בתרופות נגד סוכרת; BMI של 30 ומעלה; רמת טריגליצרידים של 250 מג’/דציליטר ומעלה; כולסטרול HDL מתחת ל-40 מג’/דציליטר לגברים או מתחת ל-50 מג’/דציליטר בנשים; רמות LDL של 130 מג’/דציליטר או יותר.

בהוספת תוצאות אלו לנתונים המצטברים על הקשר בין עוינות, תחלואה ותמותה קרדיווסקולרית, הן מצביעות על צורך במחקר נוסף של המכניזם.

Arch Intern Med 2004;164:2442-2448.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה