עלייה ב-PSA לאחר כריתת ערמונית רדיקלית מסייעת בצפי התוצאות (Cancer)

תוצאות מחקר חדש מאירות את ההיסטוריה הטבעית של התקדמות מחלה בגברים הנכשלים בהשגת רמות בלתי ניתנות לאבחנה של אנטיגן ספציפי של הערמונית (PSA) לאחר כריתת ערמונית רדיקלית. למעשה, שיפוע PSA יחד עם מדד גליסון, עשויים לעזור במציאת חולים בעלי סיכון גבוה.

החוקרים העריכו את התוצאות הקליניות של 160 גברים עם רמה עקבית של PSA ( גדולה או שווה ל-0.1 ng/mL) לאחר כריתת ערמונית רדיקלית בסרטן ערמונית מקומי.

75 גברים (74%) פיתחו גרורות רחוקות לאחר הניתוח, מדווח הצוות בגיליון דצמבר של Cancer. הזמן הממוצע בין הניתוח לגרורות היה 5 שנים.

הסבירות לשרידות ללא גרורות רחוקות ב-3, 5, ו-10 שנים היתה 68%, 49%, ו-22% בהתאמה.

על פי החוקרים, שיפוע PSA לאחר הכריתה ומדד גליסון עשויים לעזור בזיהוי החולים הנמצאים בסיכון עולה להתפתחות גרורות רחוקות.

למעשה, שיפוע PSA גדול או שווה ל-0.05 ng/mL לחודש במשך תקופה של 3-12 חודשים לאחר כריתת הערמונית היה מועיל במיוחד בזיהוי חולים בסיכון גבוה.

בנוסף, לחולים עם מדד גליסון קטן מ-8 היה סיכוי של 62% להיות ללא גרורות למשך 5 שנים לאחר הניצוח בהשוואה ל-30% סיכוי בגברים עם מדד גליסון בין 8-10.

המחקר מראה כי לא כל החולים אשר נכשלים בהשגת רמת PSA בלתי ניתנת לאבחנה לאחר כריתת ערמונית רדיקלית הינם זהים. חלקם נשארים ללא גרורות למשך תקופה ממושכת (7-10 שנים), בעוד אחרים מפתחים גרורות במהירות תוך פחות משלוש שנים.

לסיכום, לממצאים ממחקר זה יש פוטנציאל יישומי בזיהוי החולים בסיכון גבוה לגרורות, ובכך עוזרים לרופאים בקביעת הצורך, התזמון, והיקף הטיפול האדג’וונטי.

Cancer 2004;101:2549-2556.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה