שימוש מופחת באספירין להורדת הסיכון למחלת לב בנשים סוכרתיות ובצעירים

סיכון למחלות לב גבוה במיוחד בחולי סוכרת. אך עדיין נשים ואנשים מתחת לגיל 50 שיש להם סוכרת אינם לוקחים אספירין, למרות העובדה שאספירין נמצא אמצעי יעיל ולא יקר להורדת הסיכון להתקף לב ראשון ונוסף.

מחקרים קודמים הדגימו שימוש תכוף פחות בניתוחים קרדיווסקולרים פולשניים ותרופות יעילות לאוטם חריף של שריר הלב, הכוללים טרומבוליטים, חסמי בטא ואספירין בנשים בהשוואה לגברים.

כיום קיים חוסר שיויון דומה לשימוש באספירין למניעת מחלת לב ראשונית ושניונית בסוכרתיים.

החוקרים העריכו שימוש באספירין בחולי סוכרת מגיל 35 ומעלה בין השנים 1997-2001.

בשנת 1997 ארגון הסוכרת האמריקאי המליץ לראשונה לשקול אספירין למניעת אירועי לב במבוגרים עם סיכון גבוה מעל גיל 30 הלוקים בסוכרת.

למרות שמחקרם מצא עלייה מעודדת בשימוש באספירין בשנים האחרונות בקרב מבוגרים חולי סוכרת, הם שמו לב לחוסר שיויון משמעותי בשימוש באספירין בין גברים ונשים סוכרתיים שלא היה קיים בעשור הקודם.

בקרב מבוגרים סוכרתיים ללא אבחנה למחלת לב, 42% מהגברים ו-34% מהנשים השתמשו באספירין באופן קבוע. מבוגרים צעירים יותר ובגיל העמידה השתמשו באספירין באופן פחות תדיר לעומת מבוגרים יותר.

בקרב חולי סוכרת עם מחלת לב, 83% מהגברים ו-65% מהנשים דיווחו על שימוש קבוע, והגיל היה בהתאמה לשימוש נמוך רק בקרב חולים מתחת לגיל 50.

קיימים מספר הסברים אפשריים לשימוש נמוך באספירין בקרב נשים.

רופאים עשויים לא לייעץ לנשים סוכרתיות לקחת אספירין אם הם ממעיטים בהערכת הסיכון לאירועים לבביים.

עם זאת, אפילו שנשים הן בעלות סיכון נמוך לקבלת מחלה קרדיווסקולרית לעומת גברים, סוכרת מפחיתה משמעותית יתרון נשי זה.

לרופאים עשויות להיות דאגות לגבי יעילות פחותה של אספירין בנשים לעומת גברים במניעת ראשונית של מחלות קרדיווסקולריות.

נתונים מציעים כי אספירין מונע אוטם שריר לב התחלתי בנשים, עם זאת, נשים לא יוצגו בצורה טובה בניסויים אקראיים מוקדמים של אספירין כמונע אירועי לב התחלתיים. כמו כן, יש לשים לב לשימוש נמוך באספירין הקשור לגיל צעיר.

רופאים או חולים עשויים לחשוב כי הסיכון למחלה קרדיווסקולרית בחולי סוכרת צעירים יותר הוא נמוך מכדי להצדיק שימוש באספירין. עם זאת, גם ללא גורמי סיכון לבביים אחרים, לנשים וגברים בגילאים 45-49 עם סוכרת יש סיכון של 7% ב-10 שנים לאירועים לבביים, סיכון המספיק להצדיק שקילת טיפול באספירין.

החוקרים טוענים כי אספירין נמצא בשימוש מופחת מהרצוי כיוון שחולי סוכרת רבים אינם מעריכים את הסיכון הקרדיווסקולרי שלהם, ולמרות שרופאים מבינים את הסיכון הקרדיווסקולרי הקשור לסוכרת, הם מייחסים יותר חשיבות לשליטה על רמות הגלוקוז מאשר על רמות לחץ הדם, הפחתת כולסטרול או שימוש בספירין באמצעים להפחתת הסיכון הקרדיווסקולרי.

למומחים בתחום הבריאות יש תפקיד חשוב בהעלאת שימוש מתאים באספירין בקרב מבוגרים סוכרתיים.  מתן עצה ממומחה לגבי אספירין עשוייה להיות מתאימה להעלאת השימוש הנכון בעקבות מחקרים אחרונים אשר הראו קשר חזק בין שימוש אספירין נוכחי ודיווחים לגבי ייעוץ מקצועי.

מומחים בתחום הבריאות הם בעמדה המאפשרת לעזור בזיהוי חולים להם הסיכון באספירין עשוי לעלות על היתרונות. פעולות שמטרתן להעלות ייעוץ מקצועי לגבי אספירין לנשים, כמו גם למבוגרים צעירים ובגיל העמידה, עשויות להיות מועילות במיוחד.

לידיעה בדוקטור’ס גייד

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה