דיאגנוסטיקה באמצעות Transcriptome רוק עשויה לסייע בגילוי סרטן בפה (Clinical Cancer Research)

על-פי תוצאות מחקר שפורסמו לאחרונה, איבחון באמצעות transcriptome רוק עשוי לשמש בגילוי מוקדם של גידולים סרטניים בפה.

החוקרים כותבים כי הרוק מתאים לשמש כמצע איבחון באופן לא פולשני, נגיש, ויעיל מאוד וכי תגליות אחרונות שרנ”א אנושי עשוי להתגלות באופן אמין ברוק פותחות פתח לגישה קלינית חדשה, דיאגנוסטיקת transcriptome רוק.

החוקרים אספו רוק מ-32 חולים שסבלו מ-oral squamous cell carcinoma (או OSCC) ראשונית מסוג T1/T2 ומ-32 נבדקים בריאים מתאימים מבחינת גיל, מין והיסטורית עישון. הפ השתמשו בתרחיף רוק ובודדו רנ”T, ביצעו שני מחזורי הגברה לינאריים באמצעות T7 RNA polymerase, והשתמשו ב-microarray של גנום אנושי מסוג U133A ליצירת פרופיל transcriptome רוק אנושי.

בהתבסס על אנלית ה-microarray, נמצאו 1,679 גנים בעלי ביטוי שונה משמעותית בין חולים הסובלים מסרטן לבין נבדקי הביקורת (P < .05). עליה בשיעור של פי 3.5 לפחות בשבעה גנים הקשורים לסרטן נמצאה ברוק ה-OSCC (ערך P < .01) באופן עקבי באמצעות ריאקציות PCR כמותיות.  שילובים של סמנים ביולוגיים אלה, שהם שיעתוקים של  IL8, IL1B, DUSP1, HA3, OAZ1, S100P, ו-SAT הגיעו לרמת רגישות של 91% ולרמת ספציפיות של 91% בהבחנה בחולי ה-OSCC מבין הנבדקים הבריאים.

החוקרים כותבים כי השימוש בדיאגנוסטיקת transcriptome רוק מדגימה הודגמה בהצלחה במחקר לגילוי סרטן בפה וכי ניתן לנצל גישה רפואית חדשה זו ככלי חזק ובעל תפוקה גבוהה בגילוי מוקדם של סרטן. הם מוסיפים כי ניתן להעריך את השימוש בפרופיל transcriptome הרוק במחלות אחרות, כמו גם במסגרת מעקב שגרתי באנשים בריאים.

מגבלות המחקר כוללות גודל מדגם קטן, שימוש בקבוצת נבדקים הכרוכה בדעות קדומות, והעדר בסיס לבדיקת סריקה קלינית ברמת האוכלוסיה.

החוקרים מסכמים כי הצעד הבא יהיה לאמת את התוצאות בקבוצת נבדקים בלתי-תלויה וגדולה יותר וכי כעת מבוצעת הרשמת חולים הסובלים מפרה-ממאירות בפה לקביעת חתימת ה-mRNA הספציפית ברוק כסמן איבחוני. הם טוענים כי כשיושלם המחקר, תספק גישה חדשנית זו הזדמנויות חדשות לגילוי מוקדם של סרטן בפה ושל מחלות אחרות בבני אדם.









Clinical Cancer Research. 2004; 10

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה