נטילת תוספי חומצה פולית במינון גבוה במהלך ההריון עלולה להגדיל את הסיכון לסרטן השד (BMJ)

על-פי תוצאות מחקר שפורסמו לאחרונה, נטילת תוספי חומצה פולית במינון גבוה במהלך השלבים המאוחרים של ההריון עלולה להגדיל את סיכון האם לחלות בסרטן השד בטווח הארוך.

אחד החוקרים, ד”ר Ness, אומר בראיון כי במחקר מוצג מידע ראשוני שמטרתו לסלול את הדרך למחקר נוסף וכי יתכן שמדובר בממצא מקרי ולכן דרושים מחקרים מדעיים נוספים שיבחנו את הקשר, במידה והוא קיים, לפני הסקת מסקנות כלשהן.

החוקרים מציינים כי נטילת חומצה פולית לפני ההריון ובמהלך 3 חודשי ההריון הראשונים מפחיתה את הסיכון להתרחשות פגמים בצינור העצבי של העובר ולכן העשרת המזון מומלצת. אולם, ההשפעות ארוכות הטווח של החשיפה לריכוזים גבוהים של תוספי חומצה פולית אינן ידועות, והימצאות השפעות אנטי-מטבוליטיות אפשרית מבחינה תאורטית.

במחקר נערך מעקב ארוך טווח אחר 2,928 נשים הרות שנרשמו למחקר העוסק בנטילת תוסף חומצה פולית בשנות ה-60. הנשים חולקו באקראי לקבלת חומצה פולית במינון של 0.2 מ”ג ביום או של 5 מ”ג ביום או לקבלת פלצבו. מתוך 210 מקרי המוות שהתרחשו עד סוף שנת 2002, 40 נגרמו בשל מחלה קרדיווסקולרית, 112 בשל סרטן, ו-31 בשל סרטן השד.

בקבוצה שקיבלה חומצה פולית במינון גבוה, היה שיעור התמותה הכללי גבוה ב-20% ושיעור התמותה בשל סרטן שד גבוה פי 2, בהשוואה לקבוצה שלא קיבלה את התוסף.

ד”ר Ness מסביר כי חשוב לא להטעות את הנשים בנוגע לצורך לצרוך תוספי חומצה פולית בשלבים המוקדמים של ההריון וכי על נשים המתכננות להרות להשתמש בתוסף בהתאם להמלצות.

משום שמחקר אקראי זה הינו מאיכות גבוהה, החוקים טוענים שלא סביר שדעות קדומות ומבלבלות יכולות להסביר את הממצאים או שגורמים אחרים עשויים להסביר את הסיכון המוגבר לתמותה בשל סרטן השד. אולם, יתכן כי מדובר בממצא מקרי, משום שמספר מקרי המוות היה קטן, ערך ה-CI היה רחב, ולא הועלתה מראש השערה ספציפית שנטילת תוסף חומצה פולית במהלך ההריון עלול להגדיל את הסיכון לחלות בסרטן.

במאמר פרשנות מצורף מציעים הכותבים כי סביר שהממצאים מקריים וכי כמה מחקרים הראו שסביר יותר שחומצה פולית מסייעת במניעת סרטן שד ולא מעלה את הסיכון לחלות בו.

עוד נכתב כי אסור שהדיווח יצור הרתעה בהעשרת קמח תירס וחיטה בחומצה פולית ברחבי העולם וכי יש לחייב את ההעשרה בשל היתרונות המוכרים במניעת פגמים מולדים ואנמיה.

BMJ. 2004;329:1375-1376

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה