יתרונות של ירידה במשקל יכולים להיות תלויים ביישור רגל פגועה באוסטאוארתריטיס בברך

אוסטאוארתריטיס (OA) של הברך, מחלה כואבת העלולה אף לגרום לנכות, מאופיינת ע”י אובדן סחוס מתקדם, משפיעה על 6% מהמבוגרים מעל גיל 30. כיום לא קיים כל טיפול אשר יכול לעצור את המהלך ההרסני של מחלה זו, מלבד ניתוח החלפת ברך. מספר מחקרים הראו כי עודף משקל מעלה את הסיכון להתפתחות המחלה, אשר הסובלים ממנה נוטים להיות כבדי משקל. למרות שהרופאים מייעצים לחולים להפחית ממשקלם, החוקרים עדיין לא אישרו את התועלת בירידה במשקל כאמצעי למניעת הדרדרות המפרק.

בכדי להבין טוב יותר את השפעת משקל הגוף על מהלך התפתחות OA של הברך, החוקרים התמקדו בגפיים Malaligned, מצב המוגדר ע”י אובדן חלל במפרק היכן שעצמות השוקה (טיביה) והירך (פמור) נקשרות לברך. על פי ממצאיהם, התועלת של ירידה במשקל לחולי OA של הברך תלוייה ברמת היישור של הרגל הפגועה (http://www.interscience.wiley.com/journal/arthritis).

למחקר נבחרו 228 נבדקים עם OA של הברך. כולם מלבד אחד השלימו תקופת מעקב של 30 חודשים. 41% היו נשים והגיל הממוצע היה 66 שנים. איבחון OA נעשה ע”י רדיוגרפיה של 394 ברכיים. בבדיקה הראשונה הוערכה דרגת היישור של הרגל הפגועה, וסווגה כמתונה, חמורה או טבעית. Malaligned limbs יכולות להיות וורוס (bowlegged) או וולגוס (knock-kneed). כמו כן, חושב ערך ה-BMI של הנבדקים.

מתוך 394 הברכיים שנבחנו, 90 הצביעו על התקדמות המחלה. לעלייה במשקל היתה השפעה משמעותית. לכל עלייה ב-2 יחידות בערך ה-BMI, מצאו החוקרים עלייה ב-8% בסיכון להתקדמות המחלה. עם זאת , ההשפעה היתה מוגבלת לרגליים במצב המתון. למשקל הגוף לא היתה השפעה נמדדת על התקדמות OA ברגליים יישרות טבעית ועל הרגליים שאינן ישרות באופן חמור. השפעת ה-BMI על התקדמות המחלה היתה שונה בדרגות שונות של יישור, כאשר הסיכון הגדול ביותר הוא לגפיים עם חוסר יישור מתון.

מדוע השפעת משקל הגוף על OA של הברך מוגבלת לרגליים עם חוסר יישור מתון? החוקרים מציעים מספר סיבות. בחולים עם חוסר יישור חמור, הלחץ העצום שכבר נוצר על הסחוס יכול להיות גורם הסיכון היחידי הדרוש להמשך התדרדרות המחלה. לנבדקים עם רגליים ישרות טבעית, עליה בעומס על המפרק אשר לוותה בעלייה במשקל חולקה על שטח פני המפרק ולכן הגנה נגד נזק בהמשך. כיוון שיישור מתון מעלה את הלחץ על הסחוס, תוספת משקל מחמירה את הנזק לסחוס. לחולים אלו הפחתת משקל יכולה לשחרר את הלחץ ולהאט את התקדמות המחלה.

ממצאים אלו, אשר יש לאשרם עם מחקרים נוספים, טוענים כי מאמצי מניעה וטיפול לאנשים עם השמנת יתר ו-OA של הברך יכולים להועיל לנבדקים עם חוסר יישור מתון. לממצאים יש השלכות לא רק על השפעת משקל הגוף על OA, אלא גם על גורמי סיכון אחרים אשר משפיעים על העמסת המפרק.


SOURCE: John Wiley & Sons, Inc.

לתקציר הידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה