כמות השומן במח העצם מעידה על החלשות של העצמות (American J Roentgenology)

מחקר חדש מעיד כי מדידת השומן המצוי במח העצם (BMF) יחד עם מדידת צפיפות המינרלים בעצם (BMD) עשויה לחזות באופן טוב יותר את החלשות העצמות, בהשוואה לכל אחת מהמדידות בנפרד. מדידת ה-BMD עם DEXA היא הפרמטר השכיח ביותר בקביעת החלשות העצמות. לאורך זמן רב בודקים חוקרים האם ישנם רכיבי עצם אחרים המשפיעים על היציבות המכנית של העצם שניתנים למדידה.

המחקר הראה כי עליה ב-BMF מהווה סמן בלתי-תלוי להחלשות של העצם. ספקטרוסקופיית MR שימשה למדידת ה-BMF באופן לא פולשני. זוהי טכניקה חדשה יחסית שיכולה להתבצע בצמוד לסריקת MRI של עמוד השדרה. במחקר השתתפו 26 חולים שעברו DEXA וספקטרוסקופית MR של עמוד השדרה הלומבארי, מסביר ד”ר Schellinger, אחד החוקרים. ב-15 נבדקים נתקבלו תוצאות בעלות מראה תקין וב-9 מהם נמצאו סימנים להחלשות העצמות.

ד”ר Schellinger מציין כי כאשר השוו תוצאות ה-DEXA ותוצאות ספקטרוסקופית ה-MR, נמצא שהיחס בין ערך ה-BMF לערך ה-BMD הוא אינדיקטור איבחוני משמעותי להחלשות עצם. הוא מסביר כי היחס היה גבוה יותר בקרב הנבדקים הבריאים ונמוך יותר בנבדקים שבהם נמצאו סימנים להחלשות עצמות.

החוקר אומר כי שבמחקרים קודמים כבר נמצא שעליה בתכולת השומן במח העצם מהווה גורם סיכון בעצמות. אולם, לפני ספקטרוסקופית ה-MR, הרופאים נזקקו לפרוצדורה ניתוחית של לקיחת דגימות עצם מהחולים בכדי לבדוק את תכולת השומן בעצם. לדבריו, השיטה החדשה, שאיננה פולשנית, מעלה אפשרויות איבחון חדשות.

ד”ר Schellinger מסכם כי במידה והתוצאות יאושרו במחקרים גדולים יותר, ניתן יהיה לטפל בהצטברות שומן במח העצם באמצעות תרופות חדשות, מתוך רצון למנוע החלשות נוספת של העצם.

December 2004 issue of the American Journal of Roentgenology.

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה