טיפול משולב מקדם את הישרדותם של חולי סרטן אנפלסטי בבלוטת התריס (Int J Radiat Oncol Biol Phys)

איבחון קרצינומה אנפלסטית של בלוטת התריס כרוך בפרוגנוזה גרועה מאוד, אך חוקרים מדווחים כי ניתן להשיג שיעור השרדות של 27% במהלך 3 חודשים באמצעות מתן טיפול המשלב ניתוח, כמותרפיה והקרנות.

החוקרים מציינים כי תקופת ההשרדות הממוצעת הכרוכה באיבחון זה נמוכה מ-6 חודשים לרוב והשרדות לטווח הארוך הינה נדירה. ברוב המקרים, המוות נגרם בשל התקדמות מקומית של המחלה לדרכי האויר ולושט.

במאמץ לשפר את יכולת הבקרה המקומית על הגידול ולהפחית את רעילות הטיפולים יצרו החוקרים פרוטוקול המשלב הסרה ניתוחית, מתן doxorubicin ו-cisplatin, ושימוש ב-hyperfractionated accelerated external radiotherapy. כ-30 חולים טופלו על-פי הפרוטוקול וברוב המקרים קדם הניתוח לשני הטיפולים הנוספים.  

שלוחות גידוליות מחוץ למעטפת בלוטת התריס נמצאו ב-26 חולים, כולל 8 חולים שסבלו משלוחות בקנה הנשימה. גרורות בבלוטות הלימפה ובריאות נמצאה ב-18 חולים וב-6 חולים, בהתאמה.

ב-19 חולים נצפתה תגובה מקומית מלאה. במהלך תקופת מעקב ממוצעת של 45 חודשים, הופיעה נסיגה מלאה ב-7 חולים שנותרו בחיים. כל החולים הללו, פרט לאחד, עברו תחילה כריתה מלאה של הגידול.

בסך הכל, עמד שיעור ההשרדות הכללי כעבור 3 שנים על ערך של 27% עם תקופת הישרדות ממוצעת של 10 חודשים. באנליזה מרובת משתנים, נמצא שהימצאות שלוחות בקנה הנשימה מפחיתה את שיעור ההשרדות ואילו כריתה מלאה מעלה את ההישרדות. רוב החולים נפטרו בשל גרורות מרוחקות ולא בשל התקדמות מקומית של המחלה.

השפעות רעילות אקוטיות היו המטולוגיות לרוב. לא נצפתה רעילות ללב ושיעור ה-pharyngoesophagitis החמור היה בר השוואה לשיעור שנצפה במחקרים קודמים.

החוקרים מסכמים כי התוצאות מעידות ששימוש בפרוטוקול הטיפול מאפשר השגת שיעור השרדות גבוה בטווח הארוך והימנעות מהתקדמות מקומית של הגידול וכי גרורות מרוחקות היו הגורם העיקרי לתמותה, דבר המדגיש את הצורך בפיתוח תרופות כמותרפיות חדשות.

Int J Radiat Oncol Biol Phys 2004;60:1137-1143.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה