הימצאות casting-type calcifications בגידולי שד מוקדמים מעידה על הרעה בפרוגנוזה (Cancer)

מחקר חדש מעיד כי בחולות בסרטן שד הסובלות מקרצינומות פולשניות קטנות מ-14 מ”מ עם casting-type calcifications  נמצא שיעור השרדות נמוך בהרבה מאשר בחולות שבהן נמצאו גידולים קטנים ללא מאפיינים ממוגרפיים אלה.

אך רוב החולות שבהן התגלה הסרטן בסריקה ללא הסתיידויות אלה מראות שיעור הישרדות מצוין, ואינן זקוקות לטיפול אגרסיבי, מסביר בראיון אחד החוקרים, ד”ר Tabar. הוא מציין כי מטרת המחקר היתה לזהות קבוצה ‘טובה’ של גידולים שעלולים לקבל טיפול עודף, וכי על הגילוי המוקדם להשתלב עם מתן טיפול פחות רדיקלי.

מחקרים קטנים יותר הראו קשר בין casting-type calcifications ובין פרוגנוזה ירודה, אך מחקר זה, שהעריך את שיעור השרידות בקרב 714 נשים לאורך תקופה של 24 שנים, הוא המחקר הגדול ביותר שבחן את הקשר עד כה.

החוקרים בדקו 715 חולות רציפות שאובחנו עם סרטן שד בבית חולים בשוודיה בין השנים 1987-1998. ב-59% מהן נמצאו פגעי stellate ללא הסתיידויות. בקרב 7% מהנבדקות שבהן נמצאו casting-type calcifications נמצאה סבירות גבוהה פי יותר מ-3 לפלישה לבלוטות הלימפה, סבירות גבוהה פי 7 לדרוג היסטולוגי ירוד, וסבירות גבוהה פי 9 לתמותה בשל סרטן השד.

שיעור ההשרדות היה מצוין בקרב נשים ללא casting-type calcifications וגידולים קטנים מ-10 מ”מ. בקרב נשים עם גידולים בגודל 10-14 מ”מ, נמצא שיעור השרדות של 86%-100% במהלך 20 שנים, בקרב אלה ללא casting-type calcifications ושל 52% בקרב אלה שבהן כן נמצאו ההסתיידויות.

החוקרים מציינים כי בחולות שבהן נמצאו casting-type calcifications ישנו מספר גדול באופן בלתי צפוי של תעלות קרצינומה בעלות צורה מוזרה המאורגנות באופן מעוקל מאוד. הם מציינים כי יתכן שהממצא מייצג סוג מיוחד של גידול היוצר רקמה גידולית בעלת נפח גדול.

הם משערים כי תהליך מורפולוגי גידולי זה עלול להתנהג כמו קרצינומת שד פולשנית בעלת גבולות גידול נרחבים ולגרום לשיעור התמותה הגבוה הנצפה בחולות הסובלות מגידולים אלה.

ד”ר Tabar מסביר כי תת-קבוצה זו של חולות מראה עמידות לשיטות הטיפול הרגילות, וכי התוצאות הראשוניות שהתקבלו פה בנוגע לרגישות הכימית בתת-קבוצה זו מעלות תקווה בנוגע לתת-סוג של כימיקלים שאליהם רגישים תת-סוג של גידולי סרטן השד האלה. הוא מוסיף כי מה שנראה בטוח הוא ששימוש בכמותרפיה הרגילה עלול לגרום יותר נזק מתועלת בחולות אלה.

החוקרים מסכמים כי המחקר גם מספק עדות לכך שנשים שבהם נמצאו גידולים בגודל 1-9 מ”מ עם פגעי stellate, שלהן שיעור הישרדות של 99% לאורך 24 שנים, לא ירוויחו ממתן טיפול נוסף או מביצוע ניתוח רדיקלי.

Cancer 2004;101:1745-1759.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה