האם יש קשר בין הפרעות בקצב לב ונזק כלייתי המתבטא בכאב מותני ? (בי”ח קפלן)

להלן עדכון שהועבר אלינו מדוברת בי”ח קפלן:

גישה אבחנתית מכוונת לאיתור נזק  כלייתי בחולים עם הפרעות בקצב הלב. 

פירפור עליות  הינה הפרעת הקצב השכיחה ביותר והסיבוך החמור שלה הינו תסחיף של  קריש דם  לאחד מעורקי הגוף.  (שכיחות הפרעות הקצב  היא פחות מ- 1%  מתחת לגיל 40, 2%  מגילאי 65 ומעל 5% מעל גיל 75  מכלל האוכלוסיה).

כאב במותן הינה גם היא תופעה שכיחה  המיוחסת בד”כ  לאבן חוסמת במערכת הכליות והשתן . הקשר  האפשרי  בין  פירפור  עליות לכאבים  במותן הינו נדיר כאשר במקרה זה  הכאב נגרם כתוצאה מאוטם בכליה שנגרם מתסחיף לעורק הכליה. 

בעקבות גילוי  חמישה  מקרים בפרק זמן קצר של אוטם  כלייתי בחולים עם פרפור עליות  במחלקה פנימית  ג’ בקפלן  סרקו  ד”ר סטיב מלניק  מנהל המחלקה , ד”ר  מלכה  אטלי   סגנית המנהל וד”ר חזנוב  בשיתוף עם צוות מחלקה פנימית בתל-השומר ומצאו סידרה בת  44 חולים  שהינה הגדולה שפורסמה מעולם.

החוקרים מייחסים  את נדירות  התופעה  בספרות  לתת איבחון  של המחלה על רקע  חשד קליני  נמוך,  לרוב  חושדים  בסיבה השכיחה יותר לתלונת החולה שהינה אבן ומבצעים בדיקת הדמיה  (CT) המכוונת לסיבה זו ובכך מחטיאים את אבחנת האוטם בכליה.

במאמר  שפורסם בעיתון  היוקרתי  מדיסן  בארה”ב  הציעו החוקרים גישה  אבחנתית הכוללת גם פרוטוקול הדמיה לחולים המציגים  תלונה של כאב  במותן וסובלים מפרפור עליות.  גישה זו עשויה לגלות מוקדם יותר אוטמים  בכליה  ולאפשר טיפול  מתאים  אשר עשוי  למנוע נזק כלייתי מתקדם.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה