שימוש ב-CT יחד עם שיחזור רב-מישורי מספק נקודת מבט חדשה על שברים מורכבים בקרסול (American J Roentgenology)

מחקר חדש מראה כי שימוש ב-CT יחד עם שיחזור רב-מישורי יוצר נקודת מבט רבת-מימדים ברורה על שברי tibial triplane של הקרסול, נקודת מבט השונה מהמצוי בספרי הרפואה ומשנה את הדרך בה הרופאים יכולים להבין את השברים המורכבים הללו.

במחקר השתתפו 51 צעירים, שגילם בין 10-17 שנים. שברי tibial triplane (שבהם קוי השבר מופיעים בשלושה מישורים של הקרסול) מופיעים ב-6%-10% משברי הקרסול בקרב אנשים צעירים, מסביר החוקר הראשי, ד”ר Brown. הוא מצין כי שברים אלו קשורים לרוב לפציעות ספורט.

בכל 51 המקרים נצפתה היפרדות עצם לאורך החלק הקדמי של לוחית הגדילה ב-tibia. במחקר נכללו 33 מקרים “קלאסיים” של שברי שני מקטעים, הנצפים בספרי הרפואה, אך שברי שלושת המקטעים ה”קלאסיים” (הכוללים היפרדות ב-Kump’s bump) לא נצפו. שברי שלושה מקטעים נצפו, אך הם הופיעו בדפוסי שברים שונים ממה שתואר בעבר כמצב השכיח ביותר, ציין ד”ר Brown, למעשה, המחקר מעיד כי כמחצית מדפוסי שברי ה-triplane המתוארים בסיפרות, שחלקם תוארו כשכיחים ביותר, מופיעים בפועל לעיתים נדירות בלבד, או שאינם מופיעים כלל. ההסבר ניתן בשל הדפוס האופייני של סגירת לוחית הגדילה. בנוסף, מציין החוקר, מגוון שברי ה-triplane בקרסולית (malleolus) המדיאלית שנחשבו בעבר לנדירים, היו שכיחים מאוד, הוא מציין כי ברבע מהחולים במחקר נמצאה מעורבות של הקרסולית המדיאלית, אך לא של ה-plafond.

ד”ר Brown מסביר כי המידע החדש חושף את האנטומיה של שברים מרובי-מימדים מורכבים אלה ומאפשר לרופאים לתאר אותם באופן אחיד יותר. לדבריו, המידע יסייע גם להבנה בין הרדיולוגים המאבחנים את השברים למנתחים האורתופדים המטפלים בהם. המחקר מעלה הצעת שימוש בסכמת איפיון שכיחה, מערכת Salter-Harris, בכדי לסייע בתיאור המופע של שברים אלו בכל אחד מהמימדים, כפי שהם מוצגים באמצעות CT יחד עם שיחזור רב מישורי.

ד”ר Brown מסכם כי זהו המחקר הגדול ביותר שפורסם ועוסק בסדרות שברים מסוג זה, עד כה, וכי זהו המחקר הראשון שבו כל השברים עברו הדמיה ונותחו באמצעות CT רב-מישורי.

American J Roentgenology

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה