הפרעות שינה שכיחות בקרב חולי אסטמה

תוצאות המחקר הגדול הראשון הבודק את איכות השינה בחולי אסטמה מעידות כי כמעט מחציתם מדווחים על נדודי שינה ועל עייפות מוגברת בשעות היום, לדבריו של החוקר הראשי, ד”ר Mastronarde.

התוצאות הוצגו במפגש השנתי של הקולג’ האמריקאי לרפואת חזה.

ד”ר Mastronarde אומר בראיון כי הממצאים מעידים שעל הרופאים המטפלים בחולי אסטמה לתשאל את החולים אודות שנתם. לדבריו, יתכןשטיפול טוב יותר באסטמה ישפר את איכות השינה של החולים, אך במידה ולא, על הרופא לטפל בבעית השינה באמצעות מתן טיפול מתאים. הוא מסביר כי מתן טיפול כזה כולל אימון בהייגנת שינה, כמו קביעת זמן השקמה קבוע, הימנעות מאכילה בשעות מאוחרות של היום, והגבלת השימוש במיטה לצורך שינה בלבד.

המחקר היה אנליזה של תת-קבוצה במחקר אקראי, מבוקר ורב מרכזי שנערך בחולים הסובלים מאסטמה בדרגת חומרה מתונה עד בינונית והשווה מתן טיפול ב-theophylline, ב-montelukast ובפלצבו. ד”ר Mastronarde מסביר כי תוצאותיו של מחקר זה פורסמו בשנה שעברה והראו כי לא נמצאו הבדלים בין הטיפולים וכי במחקר הנוכחי לא נמצאו הבדלים באיכות השינה של החולים שקיבלו את הטיפולים השונים.

הוא מדווח על נתונים אודות 487 חולים שהשלימו את שאלוני סימפטומי השינה בזמן החלוקה האקראית לקבוצות הטיפול וכעבור 6 חודשים. השאלונים ששימשו את החוקרים היו Pittsburgh Sleep Quality Questionnaire (ה-PSQI) ו-Epworth Sleep Scale (ה-ESS).

הגיל הממוצע של החולים היה 40 שנים ו-74% מהם היו נשים. ערך ה-FEV1 הממוצע בתחילת המחקר היה 79% מהמצופה, ודרוג ה-Juniper Asthma Control Questionnaire הממוצע היה 2.35.

45% מהמשתתפים דיווחו על נדודי שינה. ד”ר Mastronarde מסביר כי הדבר מעיד שהם דיווחו על קשיים בשינה יותר מ-3 פעמים בשבוע. יתר על כן, ב-9.2% מהחולים נתקבלו דרוגי ESS גבוהים מ-10 והם דיווחו על נחירות יותר מ-3 פעמים בשבוע, סימפטומים המעידים על עצירת נשימה בשינה.

פרופסור Collop, רופאה אחרת שהשתתפה במפגש, אומרת בראיון כי מענין לראות נתונים המאשרים כמה שכיחים נדודי השינה בחולי האסטמה וכי מדובר בבעית בריאות ציבורית בשל הסיכונים הכרוכים בעייפות מוגברת בשעות היום, למשל בשל מעורבות בתאונות. היא מסבירה כי גישת הטיפול הראשונה צריכה לנגוע לבקרה על האסטמה וכי לדעתה השגת בקרה זו תסייע לטפל בחלק מהבעיות הללו.

היא מציעה כי במידה ושיפור הבקרה על האסטמה לא תשפר את איכות השינה יש להפנות את החולים למומחים להפרעות שינה לקבלת טיפול קוגנטיבי-התנהגותי, לפני ניסיון השימוש בטיפול תרופתי.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה